با انتخاب «همتی» علامت‌های مثبتی در بازار پول و ارز ایجاد شد

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، محمدرضا پورابراهیمی انتخاب رییس کل جدید بانک مرکزی را حامل پیام مثبت به بازار Store مالی و پولی و ارزی کشور دانست و افزود: آقای همتی از نظر فردی توانایی بهبود وضعیت بازار پولی و ارزی و سایر مولفه‌های اقتصادی را دارد اما از نظر برنامه‌ای باید منتظر برنامه‌های کاربردی و عملیاتی ایشان ماند.

نماینده مردم کرمان در مجلس ادامه داد: در شرایطی که مردم، فعالان اقتصادی و مجلس انتظار تغییرات اقتصادی را داشتند، تغییر رییس کل بانک مرکزی واکنش مثبتی به این درخواست بود. فارغ از این که چه کسی رییس کل بانک مرکزی شده است و به صرف تغییر، پیام مثبتی به جامعه داده شد.

وی در ارزیابی از پیش‌بینی رویکردهای جدید بانک مرکزی پس از مسؤولیت عبدالناصر همتی، گفت: رییس کل بانک مرکزی نباید اشتباهات و سیاستهای نادرست و تمکین‌های غیراصولی و غیرمنطقی از تصمیمات هیات وزیران در حوزه ارزی و پولی را تکرار کند. انتظار داریم رییس کل جدید بانک مرکزی به جای دفاع از سیاستهای غیراصولی، از سیاستهای کلان نظام جمهوری اسلامی حتی به قیمت مخالفت‌های احتمالی برخی افراد و جریان‌ها دفاع کند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بزرگترین اشتباه رییس کل قبلی بانک مرکزی را پافشاری بر «نرخ ثابت ارز» دانست و افزود: پافشاری بر سیاست غیراصولی نرخ واحد ارز (۴۲۰۰) غیرمنطقی‌ترین سیاستی بود که بانک مرکزی در دوره ریاست سیف به آن مبتلا بود که آثار به شدت منفی آن به اقتصاد کشور بر هیچ کس مخفی نماند. از رییس کل جدید انتظار داریم که از تکرار چنین اقدامات و سیاستهایی که کل اقتصاد کشور را دچار بحران و چالش می‌کند به طور جد پرهیز کند.

پورابراهیمی برنامه‌های رییس کل بانک مرکزی برای انجام ماموریتهای ذاتی بانک مرکزی را بر بازار اقتصادی کشور بسیار تاثیرگذار دانست و افزود: برنامه‌های جامع و تعریف شده آقای همتی تاثیر بسزایی در آرامش بازار اقتصادی یا تداوم نابسامانی‌ها و بی‌ثباتی‌های اقتصادی دارد.

نماینده مردم کرمان در مجلس تاکید کرد: ما در مجلس آمادگی حمایت کامل از ایشان را داریم اما حمایت مجلس از همتی مشروط به رفتار تخصصی ایشان است. مبنای مجلس برای حمایت از رییس کل بانک مرکزی حتما رفتار کارشناسی و تخصصی رییس و تیم مدیریتی ایشان در بانک مرکزی خواهد بود.

به گفته وی، اگر مدیریت جدید بانک مرکزی نیز همانند سیف، مجری بی‌چون و چرای سیاستهای اقتصادی دولت باشد، نبودش بهتر از بودنش است.

 

کدخبر: 400925 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟