به گزارش رکنا، آنها حتی تاکید می‌کنند که «چین هیچ محدودیتی برای بازار Store ایران قائل نیست» با این حال همچنان اخبارهای متضاد و متفاوت از شرکت‌های چینی فعال در ایران به گوش می‌رسد و نگرانی‌هایی در مورد عدم همکاری مطرح می‌شود، به هر جهت به نظر می‌رسد برای تعیین تکلیف همکاری با چینی‌ها باید حداقل ١٥ روز صبر کنیم و بعد از مذاکرات روز چهارشنبه در اتاق بازرگانی و حضور سفیر جدید ایران در چین و مذاکرات جدید با مقامات ارشد چین قطعا به جمع‌بندی بهتری برای همکاری خواهیم رسید.

واقعیتی که در مورد بازار چین وجود دارد، این است که چین هیچگاه شریک تجاری و استراتژیک خود در منطقه خاورمیانه را رها نکرده و مسائلش با ایران را به نحو احسن مرتفع می‌کند. مشکلات فعلی با چین بر سر موضوعاتی همچون نفت نیز با مذاکرات آتی حل خواهد شد چرا که چین تمایل ندارد از کسی جز ایران نفت خریداری کند. چین اگر از ایران نفت نخرد باید از جایگزینی مثل عربستان خرید کند، در مقابل ایران هم اگر نفتی به چین صادر نکند وارداتی هم از این کشور نخواهد داشت و کالاهایی که ایران از چین می‌خرد خریداری در عربستان ندارد پس در نهایت چینی‌ها ضرر خواهند کرد.

در حال حاضر ایران ٢٠ میلیارد دلار کالا از چین می‌خرد و در مقابل ١٥ میلیارد دلار کالا به چین صادر می‌کند و قطعا چینی‌ها قصد ندارند بازار خوبی مثل ایران را با بهانه‌های واهی از دست بدهند. برای رسیدن به جمع بندی‌های بیشتر در مورد حضور چین در ایران کافی است که ١٠ الی ١٥ روز تامل کنیم تا نتیجه مذاکرات به خوبی مشخص شود. در این شرایط برخی خبرها حکایت از محرومیت هیات‌مدیره و اعضای خانواده شرکت‌های چینی همکار با ایران در امریکا به گوش می‌رسد که صحیح نیست و قطعا کسانی که ویزای امریکا دارند مشکلی برای حضور در این کشور ندارند و این خبرها تنها به افزایش مشکلات و شایعات فی‌مابین دامن می‌زند.

حجم مبادلات چین و امریکا بیش از ٣٠٠ میلیارد دلار است و اعداد و ارقام چشمگیری است اما نباید فراموش کنیم که ایران برای چین شریک اول در منطقه خاورمیانه است و چینی‌ها نمی‌توانند به همین راحتی از کنار مزیت‌های ایران به عنوان تکمیل‌کننده جاده ابریشم و ترانزیت چین بگذرند. در شرایط فعلی با توجه به افزایش جنگ تجاری میان چین و امریکا، چینی‌ها حتی کوچک‌ترین سطح مبادلات چند میلیارد دلاری خود را نیز حفظ می‌کنند و همین نگاه نشان می‌دهد هیچگاه چینی‌ها از ایران نخواهند رفت و سطح مبادلات خود را کاهش نمی‌دهند

 

کدخبر: 400170 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟