روزی هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود

مسعود خوانساری امروز (۱۰ تیرماه) در همایش تجلیل از مدیران برتر صنعتی و معدنی استان کرمان اظهار کرد: سال 1392 که دولت یازدهم روی کار آمد تورم بالایی داشتیم و یکی از فعالیت های دولت، کاهش و کنترل تورم بود که در دو سال اخیر شاهد تورم یک رقمی در سطح کشور بودیم.

وی افزود: نخستین علت کاهش تورم بحث روانی و دومین علت، کنترل مخارج و هزینه ها و پایه پولی کشور بود.

خوانساری با اشاره به اینکه باید برای پایدار ماندن نرخ پایین تورم سیاست هایی اتخاذ می شد، تصریح کرد: از سال ۹۲ تا ۹۶ بین ۷۰ تا ۸۰ درصد تورم در جامعه داشتیم که روی ارز تاثیر نگذاشت و پیش بینی می شد اگر همین روال دنبال شود، جهش بزرگی خواهیم داشت و در اتاق بازرگانی کشور مرتبا این مسئله را گوشزد کردیم که در درازمدت این روند اثرات مخربی خواهد داشت.

وی بیان کرد: این تحربه ۴۰ ساله بعد از انقلاب است و همواره این جهش نرخ ارز مشکلاتی را به وجود آورده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: باید بپذیریم قیمت ارز علت نیست و معلول است که به شاخص های دیگر از جمله تورم و نقدینگی برمی گردد و عوام فریبی در جامعه است که فکر می کنیم ناتوانی از سوی دولت در این راستا صورت گرفته است.

خوانساری گفت: ثابت نگه داشتن قیمت حامل های انرژی، یکی دیگر از اشکالات و مسئله دیگر کسری بودجه دولت است؛ به طوری که حداقل سالانه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان کسری را در دولت شاهد هستیم. از سوی دیگر بدهی دولت به پیمانکاران و بانک ها و ... عواملی بود که مشکل اقتصادی در کشور ایجاد کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه قطعا تحریم ها در اتفاق امروز اقتصاد موثر است اما اگر تحریم ها نبود، این مشکل قدری با تاخیر رخ می داد، افزود: خارج شدن امریکا از برجام و تهدید تحریم جدید حتما در پیش روی کشور خواهد بود و به نظر می رسد باید متناسب با وضعیت های جدید، تصمیم و راهکار جدی اتخاذ کرد.

خوانساری با تاکید بر اینکه مشکل این است که دنبال حل مسائل کمتر می رویم و زمانی که راه حلی وجود ندارد، تصمیم می گیریم تصریح کرد: بحران ما بحران عدم تصمیم گیری در کشور است و اینکه زمانی تصمیم می گیریم که دیگر دیر شده است.

خوانساری با اشاره به تفاوت نرخ ارز در بازار Store دولتی و آزاد بیان کرد: لزومی ندارد موبایل با ارز دولتی وارد شود و باید ارز دولتی برای اقلام اساسی باشد و نیاز است که ذخیره ارزی متناسبی داشته باشیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تصریح کرد: باید از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کرد و بازار صادراتی کشور را رونق بدهیم در حالی که اشتباه دیگر بخشنامه دولت این بود که ارز صادراتی نیز با نرخ ارز دولتی یکی دیده شده این در حالی است که باید اجازه بدهیم صادرات با ارز صادراتی صورت بگیرد.

کدخبر: 394065 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟