نبود ارتباط منطقی بین فارغ التحصیلان دانشگاهی و بازار کار

وی به ظرفیت اقتصادی استان در حوزه صنعتی و تولیدی نیز اشاره کرد و گفت: مجموعه این شرایط، استان را به سمتی رهنمون می ‌ کند که در حوزه آموزش عالی که موتور توسعه پایدار است موجب تعالی و پیشرفت بلندمدت از مسیر دانشگاه ‌ ها و مراکز علمی فراهم می ‌ شود.

وی با اشاره به جایگاه مطلوب استان در حوزه صنعتی اظهار کرد: حفظ دستاوردهای موجود و برداشتن گام‌های بلند در آینده مرهون ارتباط موثر، منظم و سیستماتیک دانشگاه با صنعت خواهد بود. دانشگاه باید به فضایی تاثیرگذار برای حل مشکلات صنایع تبدیل شود و به عبارتی مامن و پناهگاه صنعت باشد که تحقق این امر موجب بالندگی دانشگاه و خروج صنعت و دانشگاه از انزوا خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صورت وجود شکاف بین صنعت و دانشگاه شاهد خاک خوردن پایان‌نامه‌های دانشگاهی در قفسه‌های کتابخانه‌های مراکز آموزش عالی خواهیم بود و پژوهش‌های دانشگاه بی‌نتیجه خواهد ماند. در این صورت نمی‌توان از ظرفیت علمی و دانشگاهی برای پیشرفت صنعت بهره‌برداری کرد.

وی با اشاره به برخورداری از صنایع مادر و تنوع در رشته‌های گوناگون صنعتی نظیر پتروشیمی، ماشین سازی، صنعت ریلی، آلومینیوم، صنایع کانی و غذایی، تصریح کرد: اگر زیرساخت‌های لازم در شهرک‌های صنعتی فراهم شود و ارتباط بین صنعت و دانشگاه سازنده و موثر باشد متقاضیان برای سرمایه‌گذاری آمار قابل ملاحظه‌ای را رقم خواهند زد.

کریمی در ادامه به برخی واقعیت‌های موجود در حوزه آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: براساس آمار اعلام شده افزون بر 600 هزار صندلی خالی در آموزش عالی کشور وجود دارد که به معنای اتلاف سرمایه ملی تلقی می‌شود و قطعا باید نظام آموزش عالی در کشور به سمت کاهش عرضه و افزایش و ارتقای کیفیت پیش رود.

وی به نبود ارتباط منطقی بین فارغ ‌ التحصیلان دانشگاهی با بازار Store کار اشاره کرد و گفت: بالا بودن آمار فارغ ‌ التحصیلان جویای کار متاثر از نبود این ارتباط است و مسئولان کشور باید بازنگری در حوزه آموزش عالی داشته باشند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی از مراکز آموزش عالی غیردولتی به عنوان مجموعه‌هایی یاد کرد که در مسیر کسب درآمد حرکت می‌کنند و گفت: ادامه این روند موجب توقف در توسعه آموزش عالی خواهد شد و آسیب جدی را به کشور وارد کرده است.

وی به عدم تناسب رشته‌های تحصیلی با میزان فارغ ‌ التحصیلان و نبود بازار کار مناسب برای برخی از فارغ ‌ التحصیلان به عنوان آسیب دیگری در کشور یاد کرد که موجب کاهش انگیزه تحصیلی و کیفیت بخشی شده است.

وی به نبود نظام اعتبارسنجی ملی و ارزیابی ملی و کیفی فارغ ‌ التحصیلان کشور اشاره کرد و گفت: برای جذب یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی ارزیابی مناسبی از مدرک اخذ شده صورت نمی‌گیرد و جذب نیروی کار بیشتر به واسطه ارتباطات صورت گرفته و درجه‌بندی در خصوص دانشگاه‌ها انجام نمی‌شود و بعضا شاهد بیکار بودن فارغ ‌ التحصیلانی هستیم که در دانشگاه‌های با درجه علمی بالاتر و معتبرتر تحصیل کرده‌اند.

کریمی با تاکید بر تطبیق دانشگاه‌های استان با واقعیت‌ها و قابلیت‌های موجود، تصریح کرد: این انطباق باید به گونه‌ای صورت گیرد که اولا منافع و مصالح دانشگاه‌ها حفظ شود و ثانیا به رسالتی که در دانشگاه‌ها در نظام جدید سازماندهی آموزش عالی پیش‌بینی می‌شود، عمل شود.

وی تصریح کرد: به هیچ وجه نباید اجازه داد ظرفیت‌های دانشگاهی که در حوزه صنعت ایجاد شده است تضعیف شود بلکه این ظرفیت‌ها باید با کنار قرار گرفتن و تقویت و هم افزایی به یک نقطه قوت تبدیل شوند.

وی به اجرای طرح آمایش سرزمینی در نظام آموزش عالی کشور اشاره کرد و گفت: در اجرای این طرح یک دانشگاه مادر در استان فعالیت کرده و سایر دانشگاه‌ها در زیرمجموعه آن تعریف می‌شوند ولی معتقدم در استان مرکزی با توجه به ظرفیت‌هایی که استان دارد علاوه بر دانشگاه مادر باید دانشگاه صنعتی مستقل راه‌اندازی شود و اجازه ندهیم دانشگاه‌های صنعتی در شهرهایی مانند اراک و تفرش در سایه اجرای این طرح از چرخه فعالیت آموزشی تخصصی حذف شوند.

وی فعالیت دانشگاه مستقل صنعتی در استان را موجب تقویت هویت صنعتی دانست و گفت: قطعا باید واحدهای دانشگاهی مستقل صنعتی در شهرهای با ظرفیت بالای صنعتی استان راه‌اندازی شود تا به ارتباط موثر صنعت با دانشگاه کمک کند و دانشگاه‌های صنعتی نیز باید با ایجاد مراکز تحقیقات کاربردی به دنبال کیفیت بخشی به آموزش با اجرای پروژه‌های صنعت محور باشند.

این نماینده مردم در خانه ملت ایجاد مراکز تحقیقاتی کاربردی در دانشگاه ‌ ها را پشتوانه مطمئن برای صنایع استان در حوزه ‌ های تخصصی صنعتی دانست و افزود: کاربردی تعریف کردن پژوهش در صنایع استان نظیر صنعت ریلی موجب پویایی و توسعه صنعت ریلی استان به عنوان زادگاه صنعت ریلی کشور خواهد شد.

وی خواستار هدایت منابع مالی سرگردان در صنایع به سمت دانشگاه‌ها به عنوان پشتوانه مطمئن علمی صنعت شد و افزود: با اعتبارات دولتی نمی‌توان نیاز پژوهشی و تحقیقاتی صنایع را پاسخگو بود بلکه با تزریق و هدایت اعتبارات صنعتی به سمت دانشگاه‌ها، اولا مشکلات مالی مراکز آموزش عالی برطرف خواهد شد و ثانیا موجب هدایتگری دانشگاه در رونق تولید و صنعت کشور می‌شود.

کریمی با تاکید بر اینکه استان مرکزی یک استان فقیر در حوزه اقتصادی نیست، گفت:

با هم‌افزایی در صنعت و دانشگاه می‌توان زمینه رشد اقتصادی قطب چهارم صنعت کشور را فراهم کرد.

کدخبر: 390978 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟