به گزارش گروه اقتصادی رکنا، نشست خبری «مجتبی خسروتاج»، معاون وزیر و رییس سازمان توسعه و تجارت، با تبیین برنامه ها و تشریح عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در بخش تجارت برگزار شد.

معاون وزیر سیاست های دولت در خصوص نحوه تأمین ارز کالاهای وارداتی کشور و استفاده از منابع ارزی ناشی از صادرات نفت خام برای واردات بخشی از کالاها از طریق سیستم بانکی توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: استفاده از منابع ارزی ناشی از صادرات فرآورده های نفتی، پتروشیمی و اقلام معدنی فلزی که در سامانه نیما فروخته می شود در فاز اول حدود 70 درصد صادرات غیرنفتی را پوشش می دهد و این میزان تا سقف 80 درصد قابل افزایش است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما عرضه می شود، گفت: واگذاری اظهارنامه های صادراتی کالاهای غیرفرآوری شده در بند دو به متقاضیان واردات گروهی که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد صادرات غیرعمده کشور را پوشش می دهد، یکی از سیاست های دولت در خصوص نحوه تامین ارز کالاهای وارداتی کشور است.

وی ادامه داد: استفاده از منابع ارزی ناشی از صادرات نفت خام برای واردات بخشی از کالاها از طریق سیستم بانکی نیز یکی دیگر از راهکارها است. استفاده از منابع ارزی ناشی از صادرات فراورده های نفتی، پتروشیمی و اقلام معدنی فلزی که در سامانه نیما فروخته می شود، در فاز اول حدود ۷۰ درصد صادرات غیرنفتی را پوشش می دهد.

او معیارهای منظور شده در تهیه فهرست اقلام صادراتی که درآمد ارزی صادراتی آنها بایستی در سامانه نیما فروخته شود را به شرح زیر اعلام کرد:

1-لیست کالاهای منظور شده اقلامی هستند که عمدتا توسط شرکت های دولتی، شرکت های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت های تحت مدیریت دولت صادر می شود. همچون فرآورده های نفتی و پالایشگاهی، پتروشیمی ها مواد معدنی و محصولات معدنی فلزی اعم از فلزات آهنی یا رنگی.

2-به دلیل اینکه در موارد محدودی از شرکت های بزرگ، بخش خصوصی نیز همین اقلام را صادر می کنند بنابراین برای اجرای یکسان ضوابط و عدم تبعیض در کار کلیه افراد و شرکت های صادرکننده اقلام مذکور مشمول فروش ارز صادراتی در سامانه نیما می باشند.

3-صادرات این اقلام از زمان راه اندازی سامانه نظام یکپارچه مدیریت ارز (نیما) که از حدود 45 روز راه اندازی شده است مشمول فروش ارز به بانک ها و صرافی های فعال در این سامانه می باشد. عدم فروش در سامانه نیما به منزله تخلف تلقی شده و اعمال معافیت مالیاتی صادرکنندگان و سایر مشوق های صادراتی منوط به رعایت دستورالعمل مورخ 2 اردیبهشت 97 می باشد.

4-ارزش های برآوردی صادرات اقلام مذکور که در سامانه نیما به فروش می رسد حدود 30 میلیارد دلار در سال جاری برآورد می شود که باعث می گردد، شفافیت بیشتری در هدایت منابع ارزی صادراتی به سمت کالاهای اولویت دار وارداتی کشور اختصاص یابد. البته در دوره های 3 ماهه ممکن است به مقدار اقلام تحت پوشش افزایش یابد به نحوی که 80 درصد صادرات غیرنفتی را شامل شود.

او گفت: در ماده 2 بخشنامه شماره 55300/8839 مورخ 2 اردیبهشت 97 توسط معاون اول رییس جمهور آمده است، به شرکت های دولتی، شرکت های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت های تحت مدیریت دولت و صادرکنندگان عمده مجاز به واگذاری پروانه صادراتی خود به سایر واردکنندگان نیستند. واردات توسط این صادرکنندگان از محل ارز حاصل از صادرات منحصر به تأمین نیازهای خود خواهد بود. در تبصره ماده 2 آمده است فهرست صادرکنندگان عمده وزارت صنعت، معدن و تجارت به نحوی که وابسته به شرکت های دولتی و شرکت های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی حداقل 80 درصد واردات کشور را شامل شود که در مقاطع سه گانه اعلام می گردد. در ماده یک همین بخشنامه آمده است که 95 درصد درآمد ارزی ناشی از صادرات کالاها بایستی در یکی از 4 روش زیر و یا ترکیبی از آنها در چرخه اقتصادی کشور به کار گرفته شود.

الف: واردات در مقابل صادرات

ب: پرداخت بدهی ارزی خود

ج: فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز

ت: سپرده گذاری ارزی نزد بانک ها

خسروتاج تاکید کرد: صادرات کالا طی دو ماهه سال 97 با احتساب میعانات گازی به 18 هزار و 768 هزار تن و 7739 میلیون دلار رسیده است که نسبت به سال گذشته 4.8 دهم درصد از نظر وزن و 22 درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است.

او گفت: کشورهای چین با ارزش یک میلیارد و 451 میلیون دلار، امارات متحده عربی 1 میلیارد و 372 میلیون دلار، عراق یک میلیارد و 162 میلیون دلار، افغانستان 577 میلیون دلار و هند 460 میلیون دلار، پنج بازار Store صادراتی ما هستند که سهم این بازارها از کل صادرات 65 درصد است.

خسروتاج افزود: آمار ثبت سفارش همیشه بالاتر از آنچه که فعلا اعلام می شود، است. در حال حاضر 6 میلیارد و 797 میلیون دلار ترخیص کالا را از گمرک داشتیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد: طی 2 ماهه گذشته 20 میلیارد ثبت سفارش انجام شده که نسبت به سال گذشته 8 میلیارد افزایش داشتیم.

خسروتاج مهمترین بازارهای هدف کالا را طی دو ماهه سال 97، 20 کشور عنوان کرد و افزود: کشور هند، تایوان، ژاپن و ترکمنستان 4 کشوری هستند که از لحاظ ارزشی برای همکاری با آنها کاهش داشتیم.

او تراز تجاری ایران طی دو ماهه گذشته را 942 میلیون دلار عنوان کرد که نسبت به دو ماهه نخست سال گذشته 326 درصد بهبود داشته است.

کدخبر: 388078 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟