به گزارش گروه اقتصادی رکنا، محمدعلی طهماسبی در مورد آخرین وضعیت تولید سیب درختی و آمار صادرات آن گفت: طبق آخرین آمار 22 میلیون تن انواع میوه و خشکبار طی یک سال تولید شده است، اما به دلیل تنوع اقلیمی در کشور و حادثه‌خیزی هر سال دچار تنش‌هایی همچون گرمازدگی، طوفان یا سرمازدگی هستیم که آسیب‌های زیادی را به بخش باغبانی کشور وارد می‌کند.

وی به آمار تولید سیب درختی در کشور اشاره کرد و گفت: سالانه 3 میلیون و 700 هزار تن سیب در کشور تولید می‌شود که 600 هزار تن آن تابستانه و بقیه آن پاییزه است و بیشترین حجم سیب در آذربایجان غربی با رقم یک میلیون و 200 هزار تن تولید می‌شود.

معاون حجتی به برآوردهای بخش باغبانی در راستای صادرات سیب مازاد در کشور اشاره کرد و گفت:‌ طبق برآورده‌ها محاسبه کردیم که 700 هزار تن سیب در سال گذشته صادر شود و سیاست بازار Store در مقابل بازار را اعمال کردیم. یعنی به ازای صادرات 3 کیلو سیب مجوز واردات یک کیلو موز را دادیم که همین امر سبب افزایش میزان صادرات سیب شد.

طهماسبی در مورد مقایسه آمار صادرات سیب در سال‌های 95 و 96 این‌گونه توضیح داد که 353 هزار تن سیب در سال 95 صادر شد که این رقم در سال 96 به 605 هزار تن رسید و امسال نیز طی دو ماه بیش از 90 هزار تن صادر شده است.

وی در پاسخ به آنهایی که می‌گویند سیب درختی در انبارها مانده و مشتری ندارد، گفت: طبق آماری که از سردخانه‌های کشور از جمله آذربایجان غربی گرفتیم، اکنون 30 هزار تن سیب در سردخانه‌ها موجود است که برای مصرف جاری و کارخانه‌های آبمیوه کفایت می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی از اختصاص 600 میلیارد تومان خط اعتباری در سال 96-95 برای صادرکنندگان محصولات باغبانی خبر داد و گفت: این اعتبار از طریق بانک کشاورزی داده می‌شد که پسته‌کاران را بیشترین استفاده را در این حوزه کردند و به دلیل اصلاحاتی که انجام شده کشورهایی که نسبت به محصولات و باغات ما در مورد آفات و باقیمانده سموم شبهاتی داشتند، پس از انجام بازدید میدانی، مطمئن شدند که مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

کدخبر: 384668 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟