به گزارش رکنا به نقل از مرکز آمار، طرح آمارگیری از گردشگران ملی یکی از طرح‌های مرکز آمار ایران است که با هدف تهیه آمار و اطلاعات مربوط به سفرهای گردشگری خانوارهای کشور، برای بررسی‌های اقتصادی و تصمیم‌گیری مدیران و برنامه‌ریزان در حوزه گردشگری، توسط مرکز آمار ایران به اجرا در می‌آید.

در این طرح با مراجعه به خانوارهای نمونه، اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های سفر از جمله تعداد سفر، نوع سفر (با اقامت شبانه و بدون اقامت شبانه)، هدف اصلی سفر، شیوه سفر، نوع اقامتگاه گردشگران، نوع وسیله نقلیه مورد استفاده، تعداد شب اقامت و هزینه‌های سفر و همچنین اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های اجتماعی اعضای خانوار مانند سن، ‌جنس، وضع سواد و وضع اشتغال جمع‌آوری می‌شود.

نتایج این طرح آماری درفصل بهار سال ١٣٩٦ نشان می‌دهد: در فصل بهار سال ١٣٩٦، حدود ٦٨ درصد خانوارهای کشور که معادل ١٦٩٠١٠٨٦ خانوار می‌باشند، حداقل یک سفر داشته‌اند که نسبت به بهار ١٣٩٥ به میزان ٢٣/٧٨ درصد افزایش داشته است.

همچنین در بهار سال ١٣٩٦، تعداد ١٠٣٣٥٦٣٤٤ سفر انجام شده است که نسبت به بهار ١٣٩٥ به میزان ٣٥/٨٢ درصد افزایش داشته است. افزون بر این، تعداد سفرهای داخلی در فصل بهار، ١٠٢٥٩٣٩٣٢ سفر بوده است. ٤٧ درصد از سفرهای داخلی فصل بهار، با اقامت شبانه و ٥٣ درصد بدون اقامت شبانه بوده است.

از سویی دیگر، بیش‌ترین سفرهای با اقامت شبانه فصل بهار در سال ١٣٩٦، با هدف دیدار دوستان و بستگان (٥٦ درصد)، گردش و تفریح (٢٦ درصد) و زیارت و درمان (هر یک ٨ درصد) انجام پذیرفته است. سفرهای با اهداف فوق در مجموع ٩٦ درصد از سفرها را تشکیل داده است. حدود ٤ درصد از سفرها در فصل بهار با اهدافی نظیر آموزش، خرید و کسب و کار انجام شده است.

همچنین در فصل بهار سال ١٣٩٦، ٣٣ درصد از سفرهای بدون اقامت شبانه با هدف گردش و تفریح، ٣٠ درصد با هدف دیدار دوستان و بستگان، ١٨ درصد با هدف درمان و ٥ درصد با هدف زیارت انجام شده است. ١٤ درصد سفرهای بدون اقامت شبانه، با اهدافی نظیر آموزش، خرید و کسب و کار انجام شده است.

این گزارش می افزاید : اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوارها در فصل بهار سال ١٣٩٦، خانه بستگان و آشنایان با ٧٢ درصد، ویلا و آپارتمان اجاره‌ای با ٩ درصد، ویلا و آپارتمان شخصی با ٦ درصد، اقامتگاه عمومی با ٤ درصد، اقامتگاه سازمانی و چادر و کمپ شخصی هر یک با ٣ درصد و سایر اقامتگاه‌ها با ٢ درصد بوده است. افزون بر این ١٠ استان خراسان رضوی، مازندران، تهران، گیلان، فارس، اصفهان، خوزستان، هرمزگان، آذربایجان شرقی و کرمان مقصد بیشترین سفرهای با اقامت شبانه در فصل بهار ١٣٩٦ بوده‌اند.

در مقابل ١٠ استان گیلان، مازندران، کرمانشاه، فارس، تهران، اصفهان، گلستان، خراسان رضوی، خوزستان و کرمان مقصد بیشترین سفرهای بدون اقامت شبانه در بهار ١٣٩٦ بوده‌اند. همچنین ١٠ شهرستان مهم گردشگرپذیر کشور در بهار سال ١٣٩٦، شامل تهران، مشهد، رشت، شیراز، اصفهان، قم، کرمانشاه، قزوین، تبریز و بندرانزلی بوده است که دارای بیش‌ترین تعداد سفر بوده‌اند.

 

کدخبر: 383739 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟