۱۷ میلیون نفر در کشور در "تنش آبی" هستند

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، رضا اردکیانیان از کاهش قابل توجه بارندگی‌ها در برخی از نقاط کشور یاد کرد و گفت: اگرچه در استانی مانند کرمانشاه کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته در حد چند درصد بوده، اما در برخی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و... ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته داریم.

وی افزود: از سوی دیگر با تغییرات اقلیمی هم مواجه هستیم، بگونه‌ای که نسبت به ۵۰ سال گذشته حدود دو درجه افزایش دما داریم و حتی اگر بارندگی هم مناسب باشد این گرم شدن هوا میزان تبخیر را نیز بالا می‌برد.

اردکانیان افزایش جمعیت کشور و بالا رفتن مصرف را نیز عامل دیگری دانست که بحران کم آبی را تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت توجه ویژه‌ای به موضوع آب دارد، عنوان کرد: همه راهکارهای ممکن را برای پرداختن به موضوع آب و تامین آب شرب شهرهای کشور بررسی کرده‌ایم.

وزیر نیرو همکاری خود مردم را نیز برای پشت سر گذاشتن کم آبی ضروری خواند و تاکید کرد: امیدواریم با مدیریت مصرف آب توسط مردم، بتوانیم در فصل باقی مانده تا تابستان ذخیره خوبی در سدهای کشور داشته باشیم و با کمک هم تابستان امسال را نیز پشت سر بگذاریم.

اردکانیان بر لزوم تجدید نظر در شیوه‌های مصرف آب تاکید و اظهار کرد: خصوصا در بخش کشاورزی باید تلاش کنیم با آب کمتر محصول خشک بیشتری به دست بیاوریم.

وی سپس به وضعیت تنش آبی در شهرهای کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در شرایطی که آب مورد نیاز در یک منطقه با آب موجود برابر نباشد تنش آبی رخ می‌دهد و به هر میزانی هم که کسری آب داشته باشیم میزان تنش بیشتر خواهد بود.

به گفته وزیر نیرو، اکنون حدود ۳۰۰ شهر کشور با جمعیت حدود ۱۷ میلیون نفر در تنش آبی هستند.

اردکانیان سپس به وضعیت تامین برق برای تابستان پیش رو هم اشاره کرد و گفت: اگرچه تلاش‌های لازم برای تامین برق پایدار فصل تابستان انجام شده، اما اگر دست به ترکیب مصرف برق نزنیم در تابستان پیش رو خاموشی خواهیم داشت.

وی صرفه جویی و همکاری مردم در مصرف برق را نیز ضروری خواند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 376184 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟