قیمت نفت کاهش یافت

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، بهای معاملات آتی نفت برنت ۱۲ سنت نسبت به روز گذشته کاهش یافت و به ۷۳.۷۴ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه تا رکورد ۷۵.۴۷ دلار در هر بشکه صعود کرده بود که بالاترین قیمت از نوامبر سال ۲۰۱۴ بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷ سنت کاهش، به ۶۷.۶۳ دلار در هر بشکه رسید. نفت آمریکا نیز دو روز قبل تا مرز ۶۹.۵۶ دلار در هر بشکه صعود کرده بود که بالاترین قیمت از اواخر سال ۲۰۱۴ بود.

با وجود کاهش قیمت روز چهارشنبه که معامله‌گران می‌گویند نتیجه سودگیری پس از رکورد قیمت بالای اخیر بوده است، بسیاری از تحلیلگران اظهار می‌کنند دوره مازاد عرضه که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد، اکنون به دلیل اختلالات در عرضه و تقاضای قوی خاتمه یافته است.

این مساله تحت تاثیر توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک بوده که از ابتدای سال ۲۰۱۷ با هدف تقویت قیمت‌ها آغاز شده بوده است، اما ریسک سیاسی مختل شدن عرضه در خاورمیانه، ونزوئلا و آفریقا نیز بی‌تاثیر نبوده است.

به گفته لوکمان اوتونوگا، تحلیلگر شرکت کارگزاری FXTM، فضای بازار Store نسبت به نفت مثبت شده است. با این وجود تداوم روند صعودی همچنان یک مساله عامل نگرانی مانده است، زیرا تا حد زیادی تحت تاثیر ریسک سیاسی در خاورمیانه بوده است. با توجه به این‌که رشد تولید شیل آمریکا همچنان یک موضوع مهم است که قیمت‌های نفت را تحت فشار منفی قرار می‌دهد، جالب خواهد بود ببینیم نفت پیش از این‌که روند نزولی پیدا می‌کند تا چه سطحی افزایش خواهد یافت.

با توجه به این‌که اکثر تولیدکنندگان آمریکا اکنون با قیمت پایین ۴۰ دلار در هر بشکه سودآوری دارند، شرکت‌های حفاری آمریکایی احتمالا به افزایش تولید ادامه می‌دهند، زیرا قادر خواهند بود همچنان برای یک مدت قابل پیش‌بینی سودآور بمانند.

تولید نفت آمریکا بیش از یک چهارم از اواسط سال ۲۰۱۶ افزایش یافته و به بیش از ۱۰.۵۴ میلیون بشکه در روز رسیده و از تولید عربستان که حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز است پیش افتاده است. تنها روسیه اکنون تولید بیشتری دارد که به حدود ۱۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

طبق گزارش موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۰ آوریل ۱.۱ بشکه افزایش یافت و به ۴۲۹.۱ میلیون بشکه رسید.

بر اساس گزارش رویترز، آمار رسمی تولید و ذخایر نفت خام آمریکا بعد از ظهر چهارشنبه از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا منتشر می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 375442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟