به گزارش گروه اقتصادی رکنا، شاهین پاکروح امروز در نشست خبری در پاسخ سوالی مبنی بر این‌که با توجه به رویکرد دولت برای تامین نیاز مالی برای گذر از بحران آبی پیشنهاد شما چه مبلغی بوده است؟ اظهار کرد: در جلسه شورای عالی آب که دیروز برگزار شد مساله تامین آب شرب مورد توجه ویژه قرار گرفت.
وی ادامه داد: براساس تصمیمات گرفته شده قرار شد تا برای حل این بحران ۲۸۰ حلقه چاه حفر کنیم. علاوه بر این تجهیزات کاهنده مصرف نیز در کشور فراگیر شود که برای انجام این کار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب با بیان این‌که سال گذشته با دستور معاون اول رییس جمهور ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار ماده ۱۰ و ۱۲ دریافت کردیم، گفت: قطعا این میزان نمی‌تواند نیاز ما را برطرف کند و لازم است که کل ۱۰۰۰ میلیارد تومان تخصیص یابد.
پاکروح با بیان این‌که برای تابستان پیش‌رو لازم است تا حداقل ۵۰ درصد این اعتبار اختصاص یابد، ادامه داد: در مجموع این ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار تامین آب برای سال پیش‌رو است.

107 شهر در وضعیت قرمز
وی در خصوص شهرهای دارای تنش آبی، گفت: در تابستان سال ۱۳۹۷ تعداد ۳۳۴ شهر در معرض تنش آبی قرار خواهند داشت که از این میزان ۱۰۷ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند.
معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب با بیان این‌که براساس آمار صورت گرفته ۵۰ درصد از جمعیت شهری در وضعیت قرمز، ۱۹ درصد در وضعیت نارنجی و ۳۰ درصد در وضعیت زرد تنش آبی در تابستان سال ۱۳۹۷ قرار دارند، اظهار کرد: تمرکز جمعیت افرادی که بیشترین تنش آبی را تجربه می‌کنند در فلات مرکزی با جمعیتی معادل ۱۶.۶ میلیون نفر است.
پاکروح با بیان این‌که میزان بارندگی‌ها در فلات مرکزی نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است، گفت: در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان نیز با جمعیت هفت میلیون نفر ۱۱۸ شهر در معرض تنش آبی قرار دارند.
وی با اشاره به شش حوضه اصلی آبریز کشور، ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که بدترین وضعیت در حوضه فلات مرکزی است و بعد از آن حوضه خلیج فارس و دریای عمان با چالش‌های جدی دست و پنجه نرم می‌کند.
معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب با تاکید بر این‌مساله که کاهش بارندگی‌ها موجب شده تا شاهد ۱۵۱ میلیارد مترمکعب کاهش روان‌آب در کشور باشیم، افزود: طی ۵۰ سال گذشته این ارقام بی‌سابقه بوده است و براساس مطالعات پایه‌ای شرکت آب و فاضلاب کشور باید گفت که در سال جاری بدترین سال را در حوزه منابع آبی تجربه می‌کنیم.
به گفته پاکروح، بدترین سال آبی در ۵۰ سال اخیر سال آبی ۱۳۸۶ – ۱۳۸۷ بود که میزان بارندگی‌ها ۱۴۶ میلی‌متر ثبت شده، این در شرایطی است که امسال میزان بارندگی‌ها تنها ۱۲۰ میلی‌متر هستند.

سهم هر فصل از بارندگی‌ها در کشور
وی با اشاره به آمار پایه وزارت نیرو در خصوص میزان بارندگی‌ها، گفت: سهم زمستان ۴۶ و سهم پاییز ۲۶ درصد است یعنی ۷۱ درصد از بارندگی‌های یک سال باید در پاییز و زمستان اتفاق بیفتد که متاسفانه از مهرماه ۱۳۹۶ تا پایان اسفندماه تنها شاهد ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی در کشور بودیم که این میزان نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب با بیان این‌که علاوه بر این ۲۴ درصد بارندگی‌ها در بهار و پنج درصد در تابستان اتفاق می‌افتد، گفت: براساس پیش‌بینی‌های فصلی در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد نیز نسبت به ماه‌های نرمال میزان بارش‌ها کمتر خواهد بود.

وضعیت آب در سدهای کشور
پاکروح با اشاره به وضعیت سدهای کشور، اظهار کرد: در سد درودزن در استان فارس ۳۷ درصد، سد دوستی ۲۱ درصد و سد زاینده‌رود تنها ۱۳ درصد حجم مخازن پر است و این در شرایطی است که به طور مثال در سد زاینده‌رود حجم مخزن نسبت به سال قبل کاهش جدی داشته به گونه‌ای که سال گذشته ۳۵۵ میلیون مترمکعب آب در سد وجود داشت، اما امسال این عدد ۱۶۳ میلیون مترمکعب است.
وی با بیان این‌که ۶۵ درصد از حجم مصرف آب خانگی در کشور توسط ۴۴ درصد از مشترکان پرمصرف صورت می‌گیرد، ادامه داد: اگر تنها ۲۰ درصد از مصرف شرب خانگی تعدیل یابد می‌توان ۵۰ درصد از تنش آبی را کاهش داد، اما به دلیل این‌که سهم هزینه آب شرب در سبد هزینه خانوار کمتر از نیم درصد است مشترکان تمایلی به کاهش مصرف ندارند.
معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب در خصوص استان‌هایی که در تابستان سال جاری با تنش آبی بیشتری مواجه خواهند بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود که در استان‌های اصفهان، کرمان، فارس، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان بیشترین تنش آبی را داشته باشیم.

مدیریت فشار، راهکار مقابله با کم‌آبی
پاکروح تصریح کرد: علی‌رغم چالش‌ها و تنش‌هایی که برای تامین منابع آبی مشترکان وجود دارد تاکنون هیچ برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب در نظر نگرفته‌ایم، اما موضوع مدیریت تقاضا و فشار یکی از محورهای اصلی ما خواهد بود.
وی در خصوص وضعیت تهران نیز گفت: خوشبختانه در شهر تهران به دلیل اجرای پروژه‌های تامین آب با تنش آبی چندانی مواجه نیستیم.
گفتنی است روز گذشته جهانگیری – معاون اول رییس جمهوری – از سازمان برنامه و بودجه خواست تا راهکارهای تامین منابع مالی برای وزارت نیرو جهت اجرای برنامه‌ها و طرح‌های آبرسانی را تدوین و راهکارهای مناسب برای اصلاح تبصره ۱۴ قانون Law بودجه و دسترسی وزارت نیرو به منابع مورد نیاز خود را تدوین کند. البته براساس گفته‌های او در صورتی که منابع این شرکت‌ها کافی نباشد دولت نیز آنچه در توان دارد از محل بودجه کمک خواهد کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 375350 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟