گزارش نوبخت از عملکرد بودجه ۹۶/ سقف تقاضای ارزی؛ ۸۰ میلیارد دلار

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری با خبرنگاران در محل این سازمان از صدور اطلاعیه‌ای از سوی بانک مرکزی برای اعلام سیاستهای جدید ارزی دولت خبر داد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بودجه برنامه یکساله دولت است که در آن پیش‌بینی منابع و مصارف صورت گرفته که بر این اساس، مصارف در راستای سیاست‌ها برای دستیابی مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: بخش مربوط به پیش بینی منابع و مصارف و بخش مربوط به اهداف دو بخش مهم بودجه است.

وی افزود: تلاش شد پیش بینی واقع بینانه ای از طریق کارشناسی دولت فراهم کنیم تا مشخص شود آنها چقدر ظرفیت واقعی برای تامین منابع تصور می‌کنند و نفت چه میزان می تواند برای سال ۹۶ عمل کند؛ بنابراین اگر لایحه دولت تحقق نیابد، پس پیش بینی دولت ضعیف بوده و سازمان برنامه و بودجه به خوبی نتوانسته پیش بینی مناسبی به دولت بدهد که دولت هم به مجلس ارایه دهد.

ورودی خزانه ۳۲۰ هزار میلیارد تومان

نوبخت اظهارداشت: در بودجه سال ۹۶ دولت لایحه خود را بر اساس پیش بینی ۳۲۰ هزار میلیارد تومان برای منابع و مصارف تقدیم مجلس کرد. اما مجلس ۲۶ هزار میلیارد تومان به این رقم اضافه کرد که البته ما در مجلس بیان کردیم که امکان تامین ۲۶ هزار میلیارد تومان تکلیفی را نخواهیم داشت و نمی توانیم بیش از منابع وارد شده به خزانه، پرداخت داشته باشیم و بنابراین خود به خود نوعی نارضایتی ایجاد شد.

وی خاطرنشان کرد: خزانه در گزارش ارایه شده به دولت در ابتدای سال اعلام کرد که منابع واردشده به خزانه ۳۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است، اما نسبت به آن رقمی که ۲۶ هزار میلیارد تومان مجلس به این رقم افزوده شده است، بودجه سال ۹۶ محقق نشده؛ بنابراین ۹۲.۳ درصد بودجه سال قبل، تحقق یافته است.

نوبخت با بیان اینکه صندوق بین المللی پول در نهم فروردین ماه امسال اعلام کرد که ۴۰ شاخص اقتصادی ایران را در هفت بخش از سال ۹۴ تا ۱۴۰۱ ارایه کرده است، گفت: رشد اقتصادی بر این اساس برای سال ۹۶ معادل ۴.۳ درصد اعلام شده است که ایران با نفت ۴.۴ درصد و بدون نفت ۴.۷ درصد در نه ماهه ابتدای سال ۹۶ رشد داشته است.

سخنگوی دولت ادامه داد: عملکرد درآمدها در سال ۹۶ که ۱۶۷.۵ هزار میلیارد تومان بوده و نسبت به لایحه افزایش داشته است، در حوزه واگذاری دارایی های سرمایه ای و انتشار اوراق بوده است که در واقع یک نوع تامین مالی است که باید سال ۹۷ و سال های بعد آن را بپردازیم و سود آن را نیز لحاظ کنیم.

به گفته نوبخت، عملکرد درآمدهای مالیاتی و گمرک در سال گذشته ۱۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که در مقایسه با ۱۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان دو واحد رشد داشته که از محل مالیات‌ها بوده است.

وی درباره قیمت فروش نفت در سال گذشته هم گفت: در سال ۹۶ همچنین متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت در یازده ماهه ۵۳ دلار بوده و متوسط فروش معادل هر بشکه میعانات نیز ۵۵ دلار بوده است. البته الان نفت را بالای ۶۰ دلار می فروشیم ولی در نیمه اول سال قبل هم حتی قیمت نفت ما به ۴۰ دلار هم رسیده بود.

نوبخت از جمع بندی گزارش مرکز آمار ایران برای نرخ بیکاری دوازده ماهه سال ۹۶ خبر داد و گفت: بر این اساس نرخ بیکاری سال ۹۶ به ۱۲.۱ درصد رسیده است، در حالی که نرخ بیکاری ۱۲.۳ درصد در سال ۹۵ بوده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بازار Store ارز بسیار مهم است، ولی کل اقتصاد را تحت الشعاع قرار نمی دهد و با وجود نوسانات اخیر، شاخص‌های اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار دارد، گفت: البته آنچه که در بازار ارز طی هفته‌های گذشته رخ داده قابل دفاع نیست، ما بازار ارز را با مماشات اداره و در نهایت، تصمیم قاطعی را اتخاذ کردیم.

نوبخت گفت: مردم بدانند درست است که بازار ارز مهم و بر بسیاری از بخش ها تاثیر گذار است، اما تمام شاخص های اقتصادی را در بر نمی گیرد. اکنون بر اساس اعلام بین المللی وضعیت مناسبی در اقتصاد برقرار است، از اینرو بازار ارز را با سایر بازار ها و وضعیت اقتصادی یکی نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: بازار ارز مثل تمام بازارها از دو سوی عرضه و تقاضا تشکیل می‌شود که عرضه در این بخش از دو محل است. اول درآمد نفتی که حدود ٥٠ میلیارد دلار است و بخش دیگر صادرات غیرنفتی که حدود ٤٧ میلیارد دلار است که در مجموع به بیش از ٩٠ میلیارد دلار می‌رسد.

نوبخت اظهار داشت: در مقابل دو تقاضا داریم یکی واردات کالا و دیگری واردات خدمات که در حدود ٥١ میلیارد دلار واردات کالا وجود دارد که البته نهایتا واردات این بخش به ٥٥ میلیارد دلار می‌رسد که به آن واردات خدمات اضافه می‌شود که مسافران هم در این سرفصل قرار دارند و در نهایت واردات خدمات حدود ٢٥ میلیارد دلار است که جمع تقاضای ارز داخلی به مرز ٨٠ میلیارد دلار به‌ صورت متعارف می‌رسد.

سخنگوی دولت گفت: با توجه به اینکه به‌طور عمده تراز بازرگانی ما مثبت است اغلب دچار نوسان ارزی نمی‌شویم و در مواردی در برخی فصول ایجاد می‌شود که قابل‌کنترل است.

وی افزود: در نیمه دوم سال ۹۶ اتفاق دیگری افتاد و تقاضای بیشتری به بازار آمد که بخشی به همان استدلال قبل یعنی تقاضای فصلی اختصاص داشت اما رخداد دیگر به‌ غیر از واردات بیشتری که برای خودرو انجام شد عده‌ای وارد بازار ارز شدند که نه برای واردات کالا لازم داشتند و نه خدمات. این افراد برای جابجایی ریال به دلار آمدند تا ارزش پولشان حفظ شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 371915 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟