نظارت ویژه بر تردد ناوگان عمومی جاده‌ای در سفر‌های نوروزی ۹۷

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عبدالهاشم حسن نیا با اشاره به شیوه‌های نظارت بر فروش بلیت و چگونگی برخورد با متخلفان اظهار داشت: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جهت نظارت بر ارایه خدمات مطلوب‌تر به مسافران بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای همه ساله طرح نوروزی رادر دستور کار قرار می‌دهد.
وی افزود: در همین راستا طرح نوروزی ۹۷ در بخش حمل و نقل عمومی جاد‌های از مورخ ۹۶/۱۲/۲۳ لغایت ۹۷/۱/۱۷ به مورد اجرا گذارده می‌شود و به منظور ترویج سفر‌های برنامه‌ریزی شده پیش فروش بلیت‌های نوروزی از مورخ ۹۶/۱۱/۱۷ به‌صورت حضوری و غیر حضوری عملیاتی و اجرایی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام رسمی کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل ونقل مسافر کشور و نیز اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور نرخ خدمات حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای در طرح نوروزی ۹۷ با نرخ‌های قبلی و بدون هرگونه افزایش قیمتی اجرایی می‌گردد.
نظارت مستمر بر نحوه بلیت فروشی در پایانه‌های سراسر کشور
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: در طرح پیش فروش بلیت نظارت کافی و مستمر توسط ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌های سراسر کشور و دفاتر نمایندگی این ادارات کل در پایانه‌های مسافری عمومی بر نحوه عملکرد شرکت‌های مسافری در عرضه حداکثری ظرفیت به متقاضیان در اقصی نقاط کشور صورت می‌پذیرد.

تشریح مراحل نظارت بر ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای؛ پیش از ترک پایانه تا هنگام تردد در جاده
حسن نیا همچنین با اشاره به نظارت بر ارکان تشکیل دهنده سفر‌های برون شهری ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای اظهار داشت: سفر‌های عمومی جاد‌های همواره یک فرآیند نظارت مرحله‌ای را دنبال می‌نماییم. این فرآیند ابتدا از آنجایی شروع می‌شود که یک راننده می‌خواهد به عنوان یک راننده حرفه‌ای در بخش، فعالیت خود را آغاز کند که در اینصورت باید کارت هوشمند از سازمان دریافت نماید که این کارت به عنوان مجوز فعالیت راننده تلقی شده و در جریان صدور آن سازمان متبوع کنترل‌ها و استاندارد‌های خاصی را اعمال و احراز می‌کند. 
وی همین کنترل‌ها را بخشی از فرایند نظارت بر سفر‌های جاده‌ای عنوان کرد و گفت: مثلا در مورد راننده، کنترل صحت و سلامت روحی و جسمی وی و الزام به اخذ کارت سلامت تنها یکی از این کنترل‌ها است که مستقیما بر ایمنی سفر‌ها تاثیر گذار است و یا در مورد ناوگان هم همینطور لازم است وسیله نقلیه با تامین استاندارد‌های لازم ابتدا مجوز فعالیت از سازمان را کسب کند که از جمله این استاندارد‌ها می‌توان به محدودیت‌های عمر وسیله نقلیه و امکانات رفاهی آن اشاره کرد. 
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جاده‌ای افزود: فرآیند نظارت در لایه بعدی به صدور اسناد حمل باز می‌گردد که در این مرحله صدور صورت وضعیت‌ها از یک پروتکل مشخص و روال واحد تبعیت مینماید و بخش مهمی از نظارت‌ها در این مرحله اعمال می‌گردد. به این ترتیب که در همه موارد باید الزامات تعیین شده توسط شرکت حمل ونقل رعایت شود و سازمان نیز در این خصوص نظارت دارد. در حال حاضر صدور اسناد حمل به صورت مکانیزه انجام میگیرد. به شکلی که کلیه اطلاعات صورت وضعیت قبل از صدور باید توسط شرکت حملونقل به سرور مرکزی سازمان در ستاد ارسال و صحت تمامی اقلام اطلاعاتی آن با بانک‌های اطلاعاتی موجود در سازمان بطور مکانیزه و در کسری از ثانیه بررسی شود که از آن‌جمله میتوان به انطباق مشخصات راننده و ناوگان اختصاص داده شده اشاره نمود و پس از بررسی تنها به صورت وضعیتی کد رهگیری و اجازه صدور داده می‌شود که از هر نظر فاقد اشکال باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «در این فرایند اجرای سایر مقررات توسط شرکت حملونقل نیز کنترل می‌گردد» ابراز داشت: از جمله احراز تحت پوشش بودن راننده و وسیله نقلیه و دارا بودن قرارداد‌های همکاری فی مابین راننده و شرکت یا دارا بودن قرارداد مابین مالک وسیله نقلیه و شرکت و حتی مجاز بودن سرویس دهی شرکت در یک مسیر خاص و بسیاری از موارد دیگر در جریان صدور مکانیزه اسناد حمل مورد بررسی و و کنترل قرار می‌گیرند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 368474 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟