به گزارش گروه اقتصادی رکنا، سید عبدالحمید اجتهادی مدیر کل پیشگیری و نظارت مبارزه با قاچاق Contraband کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به قوانین ورود و خروج ارز گفت: طبق قانون Law مبارزه با قاچاق، ورود، خروج، فروش، حواله و نگهداری ارز، اگر بدون رعایت ضوابطی باشد که به موجب بخش نامه های بانک مرکزی اعلام می شود، قاچاق محسوب می شود و تخلف است.

وی افزود: طبق مقررات بانک مرکزی، ورود و خروج ارز، تا معادل 10 هزار یورو بدون اینکه نیاز به اظهار و اقدامات خاصی داشته باشد، می تواند به کشور وارد یا خارج شود. بیش از 10 هزار یورو، طبق مقررات باید منشا قانونی این ارز مشخص شود.

مدیر کل پیشگیری و نظارت مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی تاکید کرد: در خصوص ارزی که در داخل کشور هم از افراد کشف می شود، نگهداری می کنند، حمل و نقل و جابه جا می کنند، این مقررات هم برقرار است.

وی با بیان اینکه نگهداری ارز بالای 10 هزار یورو نیاز به ارائه منشا قانونی ارز دارد، اظهار کرد: اگر فردی بالاتر از 10 هزار یورو داشته باشد یا باید فاکتور رسمی که از صرافی مجازی که مورد نظارت بانک مرکزی است و مجوز دارند، ارائه دهد یا مستند داشته باشد که این ارز را از حساب ارزی اش برداشت کرده یا اینکه ارزی است که بعضی از افراد از خارج وارد کشور شدند و ارز همراهشان را اظهار می کنند و این ارز در سامانه سنا بانک مرکزی ثبت می شود و معمولا در گذرنامه افراد ثبت می شود و وقتی این افراد خواستند مجدد از کشور خارج شوند، می توانند این ارز را همراهشان ببرند.

اجتهادی ضمن بیان اینکه چیزی به عنوان اظهار ارزی که فاقد، منشا قانونی است در فرودگاه های خروجی یا در مرز خروجی نداریم؛ گفت: قطعا ارزی را که افراد با خودشان به مبادی خروجی می برند، چه هوایی، چه زمینی و چه دریایی، باید یکی از این سه منشا قانونی را داشته باشد و حتی اگر صد هزار یورو هم باشد اگر واجد یکی از این منشاهای قانونی هم باشد، هیچ موردی ندارد و می توانند با خودشان ببرند.

وی با بیان اینکه این مقررات برای ورود ارز به کشور هم صادق است، خاطرنشان شد: اگر شهروندان به خارج از کشور رفتند و برگشتند و مقداری ارز داشتند، مشکلی ندارد که ارز را وارد کشور کنند اما طبق مقررات نظارت های مالی بین المللی، که ما متعهد هستیم رعایت کنیم، باید این ارز اظهار شود و بعد به افراد بازگردانده می شود و می تواند هم آن را خرج کند و هم بازگرداند.

مدیر کل پیشگیری و نظارت مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص نقش قاچاق ارز در اقتصاد کشور اظهار داشت: کالایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود عمده این کالا، همان ارزی است که از مبادی غیر مجاز تهیه می شود و در هردو صورت، ضربه مهلکی است که به پیکره اقتصاد وارد می شود.

وی افزود: اگر مقررات ارزی آن گونه که مورد نظر بانک مرکزی و قانون گذار است اجرایی و رعایت شود و ما اگر ارز را کنترل کنیم می توانیم ورود کالای قاچاق را هم کنترل کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 366655 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟