احتمال بازگشت ایران به لیست سیاه پولشویی بین المللی

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که اختلاف ایران و سازمان بین المللی مبارزه با پولشویی در تعاریف مصادیق است.

وی با اشاره به احتمال بازگشت ایران به لیست سیاه FATF به دلیل عدم تصویب برخی قوانین اظهار داشت: برای روابط بین بانک ها نظامی مبتنی بر FATF در نظر گرفته شده است که همه کشورها به این نظام پایبند هستند.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این نظام مالی پروتکل بین المللی نیست، بیان داشت: FATF پروتکل بین المللی به معنای سازمان ملل نیست اما بانک های بزرگ به این نظام بانکی می پردازند به همین جهت بانک های ما نیز برای ارتباط و مواجه پولی و بانکی به کشورهای دیگر باید این پروتکل را بپذیرند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به اینکه در عین حال ایران اصول خود را در روابط مالی دارد، ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه شفاف سازی مالی و عدم همکاری مالی با برخی گروه ها از جمله گروههای تروریستی اصولی دارد که هرگز از اصول خود عبور نمی کند.

وی گفت: ایران قوانینی در زمینه عدم همکاری و عدم کمک مالی به گروه های تروریستی دارد و با پولشویی مبارزه و مقابله می کند، بنابراین ما نیز مانند سازمان FATF با کمک به تروریست Terrorist و پولشویی مخالفت می کنیم اما اختلاف نظر ما با آنها در تعریف مفاهیم است.

مفتح با تاکید براینکه ایران کلیت مفاهیم مرتبط با FATF قبول دارد، اظهار داشت: قدرت های بزرگ از جمله آمریکا این مفاهیم را به نفع خود مصادره کرده اند و گروه های مقاومت را تروریست می داند و هر کشوری که از این گروه ها حمایت کنند را در لیست حامیان تروریست قرار می دهند.

عضوهیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این در حالی است که ما اعتقاد داریم تروریست رژیم اشغالگر قدس است که زمین های مردم مسلمان فلسطین را اشغال کرده اند و اعتقاد داریم که باید از گروه مقاومت که در برابر ظالم ایستادگی می کنند تقدیر کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 359568 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟