وعده سیف برای ثبات ارز در روزهای آینده

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، ولی الله سیف با ارایه توضیحاتی درباره نوسانات نرخ ارز در هفته های اخیر، گفت: شرایطی که در بازار Store ارز کشور ایجاد شده بود به هیچ وجه، شرایط قابل قبولی نبود و در هیچ کشوری نیز اجازه نمی دهند که یک سری افراد به صورت زیرزمینی اقداماتی انجام دهند.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در مبادلات منوچهری و سبزه میدان با کارت ملی معامله نمی شد تا سوداگران شناسایی نشوند، اظهارداشت: فعالیت زیرزمینی یعنی اینکه مشخص نباشد طرفین معامله چه کسانی هستند و هویت آنها مخفی بماند.

سیف افزود: یکی از ویژگی های معاملاتی که در بازار ارز کشور به ویژه در سبزه میدان و منوچهری انجام می شد، این بود که به هیچ وجه کارت ملی مبادله نشود تا نتوان شناسایی کرد چه کسانی هستند، البته در هیچ جای دنیا به چنین افرادی اجازه مبادله نمی دهند.

رییس کل بانک مرکزی در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت ادامه داد: یکی از اصول برای شفافیت بازار ارز این است که باید مشخص باشد نهاد و فردی که خدماتی ارائه می دهد این خدمات و سرویس را به چه کسی ارائه می دهد، لذا شناسایی مشتری یک بحث جدی است که اصول مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم این موضوع اقتضاء را می کند که این وسواس و حساسیت وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه اقداماتی که اخیرا در انسجام و هماهنگی هایی که پس از اتخاذ تصمیمات از سوی مسئولان ایجاد شد و در بانک مرکزی متمرکز شد همراهی هایی را فراهم کرد، اظهارداشت: نیروی انتظامی، قوه قضاییه و وزارت کشور ورود جدی به موضوع داشته اند و تلاش شد که دستورالعمل ها و مقررات ارزی کشور پیاده شود و کسی نتواند از آن تخطی کند و این اصرار و تلاش در آینده استمرار می یابد که فضایی را ایجاد می کند که تعادل لازم در بازار ارز کشور مستقر شود.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در آینده نیز به هیچ وجه اجازه تخطی و عدول از ضوابط و مقررات داده نمی شود، افزود: صرافی ها تابع یک ضوابط و مقرراتی هستند و رژیم نرخ ارز در قانون Law تعیین شده که رژیم شناور مدیریت شده است به این معنا که نرخ شناور ارز نرخی است که متناسب با عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود و هیچ کسی نمی تواند آن را پیش بینی کند و عرضه و تقاضا آن را مشخص می کند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی عرضه کننده ارز در این بازار است، ادامه داد: ارزهایی که توسط دولت به بانک مرکزی فروخته می شود و حاصل صادرات نفت است بخشی از عرضه را تشکیل می دهد و بخشی نیز حاصل صادرات کالاهای غیرنفتی است که این ارز به بازار عرضه می شود و از سوی دیگر تقاضاهایی که برای واردات وجود دارد و نظام بانکی عاملیت آن را دارد ضوابطی است که بانک مرکزی با دستورالعمل ها و ضوابطی که اعلام کرده و تکلیف آن را مشخص کرده است.

سیف با اشاره به اینکه در زمان های هیجانی نوساناتی در نرخ ارز ایجاد می شود، یادآور شد: در مقاطعی که با این هیجان ها این نوسانات کوتاه مدت ایجاد می شود بانک مرکزی باید ورود کند و از نوسانات جلوگیری کند؛ البته در گذشته نیز بانک مرکزی این اقدام را انجام داده و یکی از دستاوردهای ما این بوده که در دولت یازدهم دامنه نوسانات نرخ ارز به شدت کاهش یافت و این ثبات و آرامشی که در اقتصاد احساس می شد نشات گرفته از این نوع نگاه بود.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه در مقطع چند ماه اخیر نوسانات نرخ ارز شدت بیشتری گرفت، تصریح کرد: عوامل آن سوداگرانی بودند که با هدف سودجویی تلاش می کردند این نوسانات را هرچه بیشتر دامنه دار می کنند که از کنار آن انتفاع خود را حاصل کنند، اما با اقداماتی این موضوع کنترل شده و در روزها و هفته های آینده این وضعیت متعادل و با ثبات در بازار ارز کشور مستقر می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 359338 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟