لکه‌های نفتی سانچی همچنان درحال پیشروی هستند

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، به نقل از پایگاه خبری مارین تکنولوژی نیوز، نفتکش ایرانی سانچی در ماه ژانویه پس از برخورد با یک کشتی باری هنگ کنگی در دریای چین شرقی دچار آتش سوزی شد و پس از چند روز در دریا غرق شد. متعاقب این حادثه Incident نگرانی ها در خصوص آسیب وارده به اکوسیستم دریایی منطقه در حال افزایش است. تاکنون ایجاد لکه های نفتی متعدد در اطراف منطقه غرق کشتی گزارش شده است و این نگرانی وجود دارد که نفت کوره ای که سوخت این کشتی محسوب می شده نیز به آب دریا نشت کند.

اکنون جدیدترین مدل های شبیه سازی اقیانوسی انجام شده توسط محققان مرکز ملی اقیانوس شناسی انگلیس و دانشگاه ساوتهمپتون نشان می دهد که آب آلوده شده در نتیجه حادثه کشتی سانچی ممکن است به سخره های مرجانی در مجمع الجزایر ریوکیو برسد.

این پیش بینی های جدید پس از کسب اطلاعات جدید در مورد احتمال رسیدن بخشی از لکه نفتی به جزیره آمامی اوشیما در لبه دریای چین شرقی امکان پذیر شده است. رسیدن لکه نفتی به این نقطه از دریای چین شرقی نشان دهنده اهمیت بالای رصد بین المللی برای فهم ابعاد واقعی لکه های نفتی ایجاد شده و افزایش اطلاعات در مورد تاثیر نهایی این فاجعه بر اکوسیستم منطقه است.

این محققان قبلا پیش بینی کرده بودند که جزیره آمامی اوشیما با 73 هزار نفر جمعیت و سخره های مرجانی آن حدود 20 تا 30 روز بعد از غرق نفتکش ساچی با آلودگی نفتی مواجه خواهد شد. اکنون بعد از گذشت تنها 20 روز، آلودگی نفتی به این جزیره رسیده و سرعت بالای گسترش لکه، موجب بازنگری در پیش بینی های قبلی شده است.

همچنین قبلا پیش بینی شده بود که تنها مناطقی در شمال و شرق منطقه غرق کشتی در مسیر گسترش آلودگی قرار خواهد داشت، اما شبیه سازی های جدید نشان دهنده حرکت لکه ها به سمت جنوب و غرب است و ریسک کمی نیز وجود دارد که آلودگی به نزدیکی تایوان برسد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 355553 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟