به گزارش گروه اقثتصادی رکنا، این در حالی است که مقامات اقتصادی کشور در مقابل روند افزایشی قیمت دلار، تنها به سکوت و یا دادن وعده بسنده کرده‌اند. حسن روحانی، رییس‌جمهور دیروز در جمع خبرنگاران درباره دلار 4800 تومانی گفت: «نرخ ارز را متعادل نمی‌بینم و باید به تعادل برسد. اگر نرخ ارز بالاتر از هفته‌های پیش است، لزوما دلایل اقتصادی و تجاری ندارد. چون در تامین ارز و مخارج ارزی، تراز ما مثبت است و درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی ماست.»

وی تاکید کرد: « دولت کسری بودجه ندارد که بخواهد نرخ ارز را تغییر دهد. اگرچه در سال‌های گذشته در چنین ماه‎های مشکلاتی داشتیم. این موضوع دلایل تبلیغاتی دارد.»

این در شرایطی است که روحانی دوم بهمن امسال و 15 روز قبل در گفت‌وگوی تلویزیونی عنوان کرد: «مردم باید بدانند که درآمد ارزی کشور از کل مخارج ارزی کشور به مراتب بیشتر است و سال آینده درآمد ارزی ما از امسال انشاالله بیشتر خواهد شد.»

وی در پاسخ به این سوال که چرا دلار 4 هزار و 750 تومان است، تصریح کرد: «اولا دلار 4 هزارو 750 تومان نیست. حالا وسط این دعوا شما نرخ تعیین نکنید. خیلی پایین‌تر از این‌ها است. همین امروز هم پایین‌تر بوده است، باز هم باید پایین‌تر بیاید. این کاری است که باید بانک مرکزی انجام دهد. ما یک اشکالاتی در کشور داریم برای توزیع مسئله دلار. هیچ کجای دنیا شما پیدا نمی‌کنید که مردم بروند در خیابان اسکناس بگیرند. هزینه‌ها و نیازمندی‌های کشور از طریق سیستم بانکی معمولا انجام می‌گیرد کسی اسکناس دست نمی‌گیرد. حتی در ایران هم با کارت‌هایی که مردم دارند کمتر پول نقد در جیب‌شان می‌گذارند با کارتی که هست خرید می‌کنند.»

روحانی در پاسخ به این سوال که آیا خیال‌مان بابت دلار راحت باشد، بیان داشت: «بله.»

در این میان، ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان حباب نرخ ارز با توجه به روند کاهشی که در بازارآغاز شده است، گفت: بازار Store ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و طبیعی است که بانک مرکزی طبیعتا بر این روند نظارت دارد؛ البته به نظر می‌رسد که یک التهاب در یک تا دو ماه گذشته در این بازار رخ داد که اکنون، در حال تعدیل شدن است.

او تصریح کرد: تا حدود زیادی کاهش نرخ ارز در بازار ادامه خواهد یافت، البته این کاهش در حد رقم و اعدادی خواهد بود که بتواند آن را برساند که حبابی در آن وجود نداشته باشد.

مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در روزهای گذشته عنوان کرد: باید نوسانات قیمت ارز در کشور را مدیریت کرد.

در این شرایط، به باور کارشناسان و تحلیلگران، تأثیر دلالان ارز از سیف و کرباسیان بیشتر است. در کل، نکته‌ای که مورد توجه است، این‌که در حال حاضر دولت درباره علت افزایش نرخ دلار توضیح نداده است. همه منابع اذعان دارند که درآمد ارزی دولت در حال حاضر حدود 20 میلیارد دلار بیشتر از مخارج آن است. از طرفی، رییس‌جمهور نیز تاکید دارد که دلیل افزایش قیمت دلار، جبران کسری بودجه نیست. بر این اساس، پرسش این است که چرا و با کدام منطق نرخ دلار بالا می‌رود؟برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 355333 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟