زنگنه: مصرف روزانه ٥.٥ میلیون بشکه سوخت در کشور

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، وزیر نفت گفت: ما پولی به مترو نمی‌دهیم وقتی واگن اضافه شد به ازای هر مسافر 9.8 سنت پرداخت می‌کنیم و این صرفه‌جویی در مصرف سوخت است. در حال حاضر 1300 واگن داریم که با اجرای این طرح تعداد آنها به 2300 واگن می‌رسد.

بیژن نامدار زنگنه در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری توسعه حمل و نقل شهری (مترو) بین وزارت نفت و شهرداری تهران افزود: زمانی که نجفی شهردار شد من به او گفتم اگر بتواند ترافیک، مشکل محیط زیست و جمع‌آوری زباله را انجام دهد کار مهم دیگری برای انجام دادن نیست، آلودگی هوا و روان شدن ترافیک در تهران خواست عمومی مردم است که هر دو نیز به حمل و نقل عمومی برمی‌گردد.

وی گفت: از سال‌ها پیش، بنده به دنبال این بودم که به مترو کمک شود. در اواخر سال 92 در قانون Law بودجه متنی نوشتم که به بند ق معروف شد و مجلس نیز آن را وسعت داد که امروز به استناد آن قانون این قرارداد امضا می‌شود و اساس آن نیز خرید برای صرفه‌جویی است.

زنگنه تصریح کرد:‌ ما پولی به مترو نمی‌دهیم وقتی واگن اضافه شد به ازای هر مسافر 9.8 سنت پرداخت می‌کنیم و این صرفه‌جویی در مصرف سوخت است که به ازای هر نفر استفاده از مترو به جای اتوبوس، تاکسی و یا شخصی خواهد بود.

وی گفت: مسافری که از مترو استفاده می‌کند پول آن به ازای هر سفر به اقتصاد ملی برمی‌گردد یعنی هم رفاه برای مردم ایجاد شده، آلودگی زیست محیطی کم می‌شود، اقتصاد ملی نیز سود می‌برد بنابراین طرح از تمامی جوانب برنده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه این پروژه در مورد دیگر کلانشهرها نیز اجرا شود، تصریح کرد: ما در حال حاضر 1300 واگن داریم که با اجرای این طرح تعداد آنها به 2300 واگن می‌رسد یعنی 75 درصد به آنها اضافه می‌شود.

وی یادآور شد: باید تا جایی که امکان دارد از این زیربناها استفاده شود تا مردم آرامش داشته باشند.

وزیر نفت افزود: ما نزدیک 40 میلیارد دلار یارانه می‌دهیم که هم تهدید است هم فرصت. از این رقم می‌توانیم صرفه‌جویی کرده و خرج خود طرح کنیم که عواید آن به اقتصاد ملی برمی‌گردد.

وی با ابراز اطمینان از اینکه شهرداری در این کار موفق خواهد بود، بیان کرد: تقاضا می‌شود در روند اجرایی شدن این طرح تسریع شود چرا که برای کشور مهم است و مردم نیز تغییر در ترافیک، محیط زیست و هوا را خواهند دید.

زنگنه گفت: امیدوارم کار امروز پایه‌ای برای امضای قرارداد با کلانشهرهای دیگر شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 354921 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟