۸۰ درصد کاغذ مورد نیاز کشور وارداتی است

به گزارش رکنا، به نقل از اتاق اصناف سیدحسن میرباقری مهرآبادی گفت: با افزایش نرخ ارز بازار Store دچار تنش شده و ارتباط مستقیمی بین بازار ارز و کاغذ وجود دارد. بیش از ۲۰ روز است که سفارش کالا‌های ما در بندر شهید رجایی متوقف شده و نامه نگاری‌های لازم هم صورت گرفته، اما مساعدتی نشده است.

وی تصریح کرد: علت ماندن کالا‌ها در گمرگ به توافق نرسیدن سازمان استاندارد با اداره گمرگ بر سر پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است؛ در صورتی که طبق ماده ۲۲ انواع کاغذ و چاپ و تحریر از دادن ارزش افزوده معاف هستند، اما سازمان گمرک می‌گوید که سازمان استاندارد این موضوع را به ما اعلام نکرده و بی دلیل کالا‌ها ترخیص نشده و تولیدکنندگان در روز‌های پایانی سال با مشکل مواجه شده اند.

میرباقری مهرآبادی افزود: نگه داشتن بدون دلیل منطقی کالا‌ها در بندر باعث می‌شود هزینه انبارداری و تاخیر دیرکرد کالا و دیگر هزینه‌ها به آن تحمیل شود و تحمیل این هزینه‌ها به کالا چیزی جز افزایش قیمت آن را به همراه نخواهد داشت. رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا اظهار کرد: عمده کاغذ مورد مصرف در کشور، خارجی است و کاغذ داخلی کفاف نیاز‌ها را نمی‌دهد؛ از طرفی سابقه سال‌های اخیر نشان داده افزایش ظرفیت‌های تولید داخلی نیز، حتی در صورت وارد کردن تکنولوژی‌های روز دنیا به دلیل محدودیت منابع اولیه، چندان عملی نیست؛ بنابر این بالا بردن تعرفه واردات کاغذ، حمایت از کاغذ داخلی نیست؛ بلکه تنها باعث ایجاد تورم در بازار کاغذ وارداتی می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 354543 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟