سال آینده کسری بودجه نداریم

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، امیر باقری در اولین نشست خبری خود گفت: دولت تلاش کرده است از اعداد واقعی و قابل تحقق در منابع و مصارف بودجه سال آینده استفاده کند، بنابراین پیش بینی ما این است که بودجه سال ۹۷ بدون هر گونه کسری محقق خواهد شد.

باقری افزود: درباره میزان تحقق بودجه سال آینده گفت: تلاش کردیم در لایحه بودجه سال 97، منابع و مخارج واقعی درج شود.

وی ادامه داد: برای نمونه در حوزه مالیاتی، پیش بینی سازمان امور مالیاتی این بود که بیشتر از این میزان باشد اما از آنجا که امکان تحقق بیشتر وجود نداشت، تلاش شد عدد واقعی درج شود.

عرضه دو نرخی سوخت هنوز قطعی نیست

سخنگوی ستاد بودجه سال 97 سازمان برنامه و بودجه گفت: ‌‎سهمیه‌ بندی یا عرضه دو نرخی سوخت در سال آینده هنوز نهایی نشده و این امر، به تصویب مجلس شورای اسلامی بستگی دارد.

امیر باقری در نخستین نشست خبری درخصوص بودجه سال آینده کل کشور گفت: نحوه تامین منابع 17هزار و400 میلیارد تومانی ذیل تبصره 18 لایحه برای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال در بودجه 1397، به توافق دولت و مجلس برای افزایش قیمت حامل های انرژی و یا استفاده از منابع عمومی بستگی دارد.

وی افزود: در لایحه ارسالی دولت، پیش بینی شده بخشی از این منابع از محل افزایش بهای حامل های انرژی تامین شود اما اگر مجلس با آن موافقت نکند، احتمالا بخشی از منابع تبصره 18 از محل منابع عمومی و بودجه عمرانی کل کشور بسته به اینکه مجلس شورای اسلامی تا چقدر موضوع استغال را مهم بداند و به دولت اجازه هزینه کرد بدهد، تامین خواهد شد.

در تبصره 18 لایحه بودجه 1397 منابع 17 هزار و 400 میلیارد تومانی برای حمایت از تولید و اشتغال پیش بینی شده که بخشی از آن از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین می شود. طرح این تبصره که با بحث افزایش قیمت بنزین و سایر حامل ها همراه بود با انتقاد کارشناسان و هشدار آنها در مورد افزایش نرخ تورم در صورت گران شدن سوخت مواجه شد.

رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه افزود: البته عرضه دو نرخی سوخت که یکی از گزینه های پیش روی مجلس خواهد بود، خود مفاسد و تبصره ها و سهمیه بندی هایی در پی دارد و ما به عنوان دولت موافق تصویب آن نیستیم.

باقری درخصوص اینکه بخش صنعت و تولید مخالف افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دلیل تبعات آن روی تولید و قیمت تمام شده است نیز گفت: اصلاح قیمت انرژی حداقل در بخش تولید به طور جدی مطرح نیست و طوری اقدام خواهد شد که هزینه تولید کننده بالا نرود و پیش بینی ما این است که افزایش قیمت حامل های سوخت اثر مستقیم روی قیمت تمام شده کالاها ندارد چون حامل‌های مورد استفاده در این بخش اصلاح نمی شود و از سوی دیگر منابع حاصله به بخش تولید سر ریز خواهد شد.

سخنگوی ستاد بودجه در رابطه با احتمال سهمیه‌ بندی بنزین افزود: اکنون بحث دو نرخی بودن یا تک نرخی بودن بنزین در مجلس مطرح است که هر دو مورد، مزایا و معایب خاص خود را دارد و بنزین دو نرخی در کنار مزیت‌هایش می‌تواند موجب رانت و فساد شود و در مورد تک‌ نرخی شدن نیز بحث‌های دیگری مطرح است با این حال هنوز در این باره جمع‌بندی نهایی شکل نگرفته و باید با مجلس توافقاتی انجام شود.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه دغدغه اصلی تبصره 18 لایحه بودجه که ماحصل دو سال کار فشرده در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بوده تولید شغل در کشور است افزود: پیش بینی ما این است که سال آینده 830 هزار نفر وارد بازار Store کار شوند و اگر ما بتوانیم 980 هزار شغل ایجاد کنیم نرخ بیکاری از 11.7 کنونی به 11.2 درصد می رسد.

وی افزود: برنامه دولت ایجاد یک میلیون و 33 هزار شغل است که باید برای آن، حدود 75 هزار میلیارد تومان هزینه شود و در کنار 17 هزار و 400 میلیارد تومان مصوبه تبصره 18 ، 35 هزار میلیارد تومان دیگر از محل تسهیلات بانکی، 15 هزار میلیارد تومان آن از محل صندوق توسعه ملی و بقیه از محل سایر بخش‌ها تامین می شود.

باقری افزود: قرار نیست منابع پیش بینی شده مستقیما در اختیار بخش ها قرار بگیرد بلکه به طور اهرمی عمل می کند و در قالب یارانه سود تسهیلات، وجوه اداره شده، کمک به آموزش و یارانه دستمزد و کمک بلاعوض پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: هم اکنون 3 میلیون بیکار در کشور وجود دارد که بخش مهمی از آن ، فارغ التحصیلان دانشگاهها هستند و سالانه 840 هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاهی داریم که 670 هزار نفر آنها مستقیما وارد بازار کار می شوند.

وی افزود: نرخ بیکاری کشور در تابستان 96 ، حدود 11.7 درصد بود و با ایجاد 795 هزار فرصت شغلی و ورود 614 هزار نیروی کار جدید، در مجموع 181 هزار نفر از جمعیت بیکار کشور کاسته شد.

وی همچنین در خصوص جزییات برنامه های اشتغال زا در سال آینده نیز گفت: پیش بینی ما این است که با رونق احیای بافت های فرسوده در کشور که بالغ بر صد هزار واحد در سال آینده است و همچنین ساخت 50 هزار واحد مسکن روستایی و 50 هزار واحد مسکن اجتماعی در بافت شهری جمعا 300 هزار شغل ایجاد شود.

سخنگوی ستاد بودجه همچنین افزود: بخش های کشاورزی ، گردشگری، صنایع کوچک، نوسازی ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری از دیگر ظرفیت هایی هستند که ضمن اینکه شغل زیادی ایجاد می کنند، دولت را در جهت اجرای سیاستها و برنامه های دیگر خود یاری می کنند.

وی افزود: جایگزینی تاکسی ها و اتوبوس ها و مینی بوس های فرسوده ، جایگزینی موتور سیکلت برقی و نوسازی هزار واگن مترو و قطار خود به تنهایی در سال آینده بیش از 22 هزار و 400 شغل ایجاد می کند.

باقری افزود: تا سال 1400 جمعا 60 هزار تاکسی نوسازی می شود که با توجه به میزان مصرف سوخت خودروهای داخلی در کشور، سلانه بیش از 45 میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد و سالانه 287 هزار تن انواع گازهای آلاینده کمتر می شود که این امر نیز جزو تعهدات بین المللی دولت به شمار می رود.

سخنگوی ستاد بودجه سال آینده همچنین در خصوص عیدی سال 1398 نیز گفت: در مورد میزان عیدی پایان سال آینده که در بودجه 1397 پیش بینی شده و با توجه به افزایش 10 درصدی نرخ تورم و قیمت ها، پیشنهاد ما حدود 930 هزار تومان است که البته باید با مصوبه هیئت دولت قطعی شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 343800 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟