درآمد کم آورد، تراز بودجه منفی شد

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، تراز عملیاتی بودجه طی سال‌های گذشته همواره منفی بوده و هر سال بر آن افزوده شده است، به طوری که از منفی ۵۶ هزار میلیارد در سال ۱۳۹۵ به ۷۷ هزار میلیارد تومان در سال جاری و در نهایت به منفی ۸۳ هزار میلیارد تومان در سال آینده رسیده است.

اغلب این ابهام ایجاد می‌شود که تراز عملیاتی منفی می‌تواند به معنای کسری بودجه باشد در حالی که مفهومی متفاوت دارد. زمانی تراز بودجه منفی می‌شود که درآمدهای دولت نتواند پاسخگوی هزینه‌های جاری بوده و ناچار باشد برای تامین کسری آن به سمت استفاده از دارایی‌های سرمایه‌ای یعنی منابع ناشی از نفت حرکت کند.

براساس تکلیفی که از قانون Law برنامه پنجم توسعه برعهده دولت‌ها قرار گرفته باید به مرور روال به گونه‌ای تغییر پیدا کند که منفی بودن تراز عملیاتی از بین رفته و دولت بتواند هزینه‌های جاری را از محل درآمدها که از دو بخش مالیات و سایر درآمدها تشکیل می‌شود، تامین کند تا درآمدهای ناشی از فروش نفت و دارایی‌های مالی به سمت تامین هزینه‌ها در طرح‌های عمرانی پیش برود.

این در حالی است که در لایحه بودجه سال بعد دولت حدود 276 هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری پیش‌بینی کرده است که در کنار بودجه‌های عمرانی و تملک دارایی‌های مالی مصارف آن را تشکیل می‌دهد. از حدود 276 هزار میلیارد هزینه جاری عمدتا تا ۸۰ درصد آن را هزینه حقوق و دستمزد کارکنان در بر می‌گیرد. در سوی مقابل درآمدهای پیش‌بینی شده در بخش منابع عمومی حدود ۱۹۳ هزار میلیارد تومان است که تا حدود 130 هزار میلیارد را مالیات و مابقی آن را سایر درآمدها تشکیل داده است. فروش دارایی سرمایه‌ای یعنی نفت و فرآورده‌های آن و همچنین فروش دارایی مالی نیز دو بخش دیگر اصلی منابع عمومی دولت را تشکیل می‌دهد.

با توجه به این‌که درآمد ۱۹۳ هزار میلیاردی نمی‌تواند تا ۸۳ هزار میلیارد از اعتبار ۲۷۶ هزار میلیاردی هزینه‌های جاری دولت را تامین کند، در نهایت تراز عملیاتی بودجه به منفی ۸۳ هزار میلیارد تومان رسیده و باید این مبلغ از محل درآمدهای ناشی از فروش نفت و سایر تامین شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 335730 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟