نرخ تورم نسبت به سال قبل ۷ تا ۸ درصد تغییر کرده است

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، مسعود کرباسیان درحاشیه نشست هیات دولت درباره اینکه با توجه به کاهش نرخ تورم چرا گرانی بین جامعه محسوس است، گفت:‌ نرخ تورم روش علمی دارد که آن را نمی‌توانیم تغییر دهیم و در تمام دنیا ثابت است. ممکن است این موارد نسبت به شاخص مصرف‌کننده و نرخ تورم مورد محاسبه قرار گیرد که ملاک محاسبه نرخ تورم نمی‌تواند باشد.

وزیر اقتصاد و دارایی، گفت: باید ما به میزان نرخ تورم شهری و روستایی توجه داشته و آن‌ها را مقایسه کنیم که کارشناسان و اقتصاددانان ملاک نرخ تورم را در تفاوت نرخ شهری و روستایی می‌دانند.

وی ادامه داد: ملاک دیگر در سبد هزینه خانوار است که چه مقدار در خوراک، پوشاک و تفریح سهم دارند و هر کدام دارای ضریب مخصوص به خود است بنابراین ممکن است وقتی یک کالایی گران شود اما به دلیل اینکه از ضریب بالا در سبد خانوار برخوردار است، تاثیر آن زیاد باشد.

کرباسیان با اشاره به تغییر قیمت نان و تاثیرش بر خانوار گفت:‌ قیمت نان تغییر زیادی نداشت اما تورم آن به دلیل اینکه در خانوار دارای ضریب بالا است و در دهک‌های پایین سهم بیشتری دارد در و حتی برخی از خانوار قوت غالب محسوب می‌شود، تاثیر زیادی گذاشت.

وی تاکید کرد: بنابراین نرخ تورم نرخ صحیحی است و رئیس‌جمهور هم در صحبت‌های شب گذشته خود به آن اشاره داشتند و گفتند این نرخ نسبت به سال قبل هفت تا هشت درصد تغییر کرده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 332346 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟