اختصاص بیش از هزار میلیارد تومان به زلزله‌زدگان کرمانشاه

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، علیرضا تابش در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد اظهار کرد: برآورد خسارت اولیه را دو روز بعد از زلزله انجام دادیم که نشان می دهد ۳۰ هزار و ۵۰۰ واحد آسیب دیده داریم. ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد آن تعمیری و بقیه هم احداثی است. برای این میزان در هیات دولت در ۲۴ آبان ماه مصوبه ای در مورد تامین بلاعوض و وام زلزله زدگان داده شد که در تاریخ هیات دولت بی سابقه بوده که دو روز بعد از زلزله مصوبه ای داده شود و اجرا شود.

وی افزود: هیات دولت مصوب کرد مبلغ ۷۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی ارزان قیمت توسط بانک مرکزی از طریق بانکهای عامل در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد تا بین آسیب دیدگان ناشی از زلزله با ضمانت سفته زنجیره ای و خیلی سهل و آسان توزیع کنند. این تسهیلات در بین بانکها تقسیم شده، بانکها در کرمانشاه جلسه داشتند و اعلام آمادگی کردند، همه آنها شعب خود را تجهیز کردند، بانکهایی کهشعبه ندارند شعبه سیار می زنند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درخصوص مبلغ تسهیلات گفت: ۲۵ میلیون تومان تسهیلات برای ۱۱ هزار واحد مسکن روستایی، ۳۵ میلیون تومان برای ۴۵۰۰ واحد شهری، ۱۲ میلیون تومان تسهیلات نیز برای ۱۵ هزار واحد تعمیری مسکن شهری و روستایی اختصاص یافته است. برای ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفری هم که لوازم خانگی شان از بین رفته ۱۰ میلیون تومان وام پرداخت می شود.

تابش مبلغ بلاعوض را هم ۲۸۱ میلیارد و ۶۱۶ میلیون تومان عنوان و تصریح کرد: برای ۱۱ هزار مسکن روستایی ۵ میلیون تومان، برای ۴۵۰۰ مسکن شهری ۶ میلیون تومان، برای تعمیر و نگهداری ۱۵ هزار مسکن شهری، روستایی و تجاری ۲ میلیون تومان، برای لوازم خانگی ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد ۲ میلیون تومان، برای اسکان موقت ۱۱ هزار واحد مسکن روستایی ۳ میلیون تومان و برای اسکان موقت شهری ۴۵۰۰ واحد شهری ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته است.

وی گفت: مبلغ بلاعوض ابلاغ و تخصیص شد و ۵۰ درصد وجه را هم خزانه به حساب بنیاد ریخت.

رییس بنیاد مسکن، سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه را موجب خیر و برکت و تحول عنوان و تاکید کرد: بنیاد مسکن ۹ استان در شهرهای مختف استان کرمانشاه مستقر شده اند که بدین ترتیب است؛ بنیاد مسکن استان کردستان در ثلاث باباجانی، بنیاد مسکن استان تهران در شهرها و روستاهای قصرشیرین، بنیاد مسکن استان قزوین در شهرها و روستاهای گیلانغرب، بنیاد مسکن استان لرستان در شهرها و روستاهای اسلام آباد، بنیادمسکن آذربایجان غربی در شهرها و روستاهای دالاهو، بنیاد مسکن استان اصفهان در شهر سرپل ذهاب، بنیاد مسکن استان مرکزی در روستاهای نیمه شمالی شهرستان سرپل ذهاب، بنیاد مسکن استان همدان شهرها و روستاهای نیمه جنوبی سرپل ذهاب و خود بنیاد مسکن استان کرمانشاه هم در سایر شهرها و روستاهای این استان مستقر شده و وظیفه بازسازی و نوسازی را بر عهده گرفته اند.

تابش اظهار کرد: ستادهای معین با همه امکانات خود در منطقه مستقر شده اند. تا دیشب که من آنجا حضور داشتم ۴۵۰ نیرو و ۲۵۰ ماشین آلات برای آواربرداری مستقر شده اند. کار دیگری که با سرعت انجام می شود ارزیابی و کارشناسی دقیق واحد به واحد خسارت است. در سراسر استان ۲۴ هزار و ۹۳۲ واحد ارزیابی خسارت صورت گرفت که ۶۰۴۷ واحد شهری و ۱۸ هزار و ۵۲۵ واحد روستایی است. تعداد واحد روستایی نیز ۱۲ هزار و ۵۴۱ واحد و تعداد واحدهای تعمیری ۱۰ هزار واحد است.

وی ادامه داد: مبلغ تسهیلات و بلاعوض واحدهای تعمیری را مخصوصا از هفته آینده پرداخت می کنیم.

رییس بنیاد مسکن درباره شیوه بازسازی بنیاد مسکن گفت: مدیریت احداث واحدهای مسکونی آسیب دیده اعم از مشورت با مهندسین طراحی برای انتخاب طرح، پیگیری لازم برای تهیه و تامین مصالح مورد نیاز، انتخاب پیمانکار ساختمانی و نظارت عالیه بر چگونگی ساخت، حفظ و نگهداری و مصرف بهینه مصالح و همکاری با عوامل نظارتی در حین اجرای عملیات ساختمانی توسط ما انجام می شود.

به گفته تابش، مدیریت هزینه به عهده مالک است و ما به نیابت از مالک هزینه نمی کنیم. پول را به مالکان می دهیم و آنها خودشان هزینه می کنند. مدیریت در هزینه و مشارکت در ساخت با مالک است.

وی درباره وظایف بنیاد مسکن هم اظهار کرد: بنیاد مسکن وظیفه کمک به تامین اسکان موقت، کمک به آواربرداری واحدهای مسکونی تخریب شده در زلزله، تهیه طرحهای ساختمانی، فراخوان گروههای کار برای حضور در منطقه به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز، انجام کنترلهای فنی و نظارت بر حسن اجرای عملیات ساختمانی از طریق هدایت تشکلهای فنی نظیر نظام فنی روستایی و نظام مهندسی، تامین و توزیع مصالح به ویژه مصالح عمده ای از جمله فولاد و سیمان و کمک به راه اندازی کارگاههای تولیدی کوچک مصالح ساختمانی، انجام امور کارشناسی فنی، آمارگیری و تشکیل پرونده، معرفی متقاضیان به بانک برای دریافتتسهیلات، پرداخت وام و بلاعوض مصوب دولت برای احداث واحدهای مسکونی هم از وظایف بنیاد مسکن است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 330355 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟