منطقه آزاد چابهار شریک لجستیک ازبکستان می‌شود

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، در دیدار علی‌شیر سلطان‌اف با عبدالرحیم کردی که به درخواست طرف ازبک صورت گرفت، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: توسعه زیرساخت‌های منطقه آزاد و بندر چابهار به عنوان یکی از مگاپروژه‌های دولت دوازدهم سرعت گرفته است. پروژه گازرسانی به چابهار کمتر از ۳۰ ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد، اتصال به شبکه سراسری راه‌آهن با سرعت پیگیری می‌شود و ظرفیت بندر به هشت میلیون تن افزایش یافته است.

کردی ادامه داد: طبق هدف‌گذاری‌های صورت‌گرفته، صنایع بالادستی فولاد و پتروشیمی در حال استقرار در منطقه هستند. اکنون یک کارخانه فولادی با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن در حال ساخت داریم و مجوزهای یک واحد دیگر که با مشارکت پوسکو کره‌جنوبی فعالیت خواهد کرد، صادر شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با دعوت از سرمایه‌گذاران و تجار ازبکستان برای مشارکت در توسعه این منطقه گفت: امروز شرکت‌هایی از اروپا، شرق آسیا و کشورهای منطقه در حوزه‌هایی مانند صنایع بالادست و پایین‌دست فولاد و پتروشیمی، شیلات، محصولات گل‌خانه‌ای، هتل و مجموعه‌های اقامتی و... فعالیت خود در منطقه آزاد چابهار را آغاز کرده‌اند که آینده درخشانی برای این منطقه رقم می‌زند.

وی همچنین گفت: با همه پیشرفت‌های تکنولوژیک، هنوز هزینه‌های حمل‌ونقل مواد اولیه و محصول، سهم بالایی در قیمت تمام‌شده کالاها دارند و بنابراین هر اقدامی که بتواند هزینه حمل‌ونقل را کاهش دهد، به قدرت رقابت کشور صاحب کالا در بازارهای جهانی می‌افزاید.

کردی با اشاره به اسناد توسعه محور شرق ایران اضافه کرد: تقریبا در همه مطالعات داخلی و خارجی صورت‌گرفته، برای چابهار ماموریت ترانزیت و بارانداز منطقه‌ای پیش‌بینی شده است چون مسیر چابهار کوتاه‌ترین و امن‌ترین مسیر برای دستیابی کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد است.

طبق اعلام سازمان منطقه آزاد چابهار، مدیرعامل این سازمان با اشاره به موافقت‌نامه چابهار میان ایران، هندوستان و افغانستان گفت: می‌توان گفت کریدور شمال جنوب ایران تقریبا فعال شده و این فرصتی بی‌نظیر برای ازبکستان و همسایگانش است که با قیمت و زمان کمتر به آب‌های بین‌المللی دست یابند.

کردی ضمن دعوت از مقامات جمهوری ازبکستان برای بازدید از امکانات منطقه آزاد چابهار، از شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل ازبکستان برای پیوستن به کنسرسیوم لجستیک بین‌المللی که با حضور شرکت‌های خصوصی عمان، ایران و افغانستان در چابهار تشکیل شده، دعوت کرد.

همچنین معاون نخست‌وزیر جمهوری ازبکستان گفت: هنگام عزیمت به ایران، آقای نخست‌وزیر تاکید کردند که این سفر باید حتما نتایج روشن و دستاوردهای ملموس داشته باشد و من امیدوارم حاصل این نشست برای طرفین سودمند باشد.

علی‌شیر سلطان‌اف ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جمهوری ازبکستان این است که خود و همسایگانش به آب‌های آزاد دسترسی ندارند و همین مشکل، هزینه‌های حمل‌ونقل در کشور ما را به شدت افزایش داده است.

این مقام ازبک به موقعیت بین‌المللی چابهار اشاره کرد و گفت: مسیر چابهار یک مسیر امن و به‌صرفه است و این دیدار، با هدف زمینه‌سازی برای همکاری‌های جدی صورت گرفته و امیدواریم بتوانیم برای حل مشکل هزینه‌های گزاف حمل‌ونقل در کشورمان را حل کنیم.

سلطان‌اف اضافه کرد: علاقه زیادی داریم که شرکت‌های ازبکستان بتوانند از امکانات بندر و منطقه آزاد چابهار بهره‌مند شوند و این منطقه شریک ما در امور لجستیک و حمل‌ونقل باشد.

وی پیشنهاد کرد با تعیین نمایندگانی از دو طرف، زمینه‌های همکاری و فعالیت مشترک به سرعت مشخص شود تا تفاهم‌های صورت‌گرفته در این دیدار را اجرایی کنند.

در ادامه این نشست، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از پیشنهاد سلطان‌اف استقبال کرد و طرفین با تعیین نمایندگانی، تصویب یک پلت‌فورم برای همکاری‌های لجستیکی را به تصویب رساندند.

گفتنی است معاون نخست‌وزیر ازبکستان و هیات همراه در سفری دو روزه به تهران، علاوه بر این دیدار، ملاقات‌هایی با وزیر نفت و معاون وزیر صنعت معدن و تجارت نیز داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 329949 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟