علت افزایش تعطیلی کارخانه ها

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، حسن مرکزی با اشاره به اهمیت نوآوری در یک کسب و کار موفق گفت: نوآوری میتواند در محصول، خدمات، بازار، ساماندهی و منابع یک کار صورت بگیرد، اما نوآوری در مدل طرح آن فعالیت در بالاترین درجه از اهمیت قرار دارد. در واقع صنایع ما و یا مدل‌های کسب و کار متکی به صنایع، قدیمی شده اند و حتی اگر نوآوری محصول هم انجام بدهیم، موفق نمیشویم، زیرا مدل کسب و کار قدیمی است و نمیتواند نوآوری محصول را به خودش جذب کند. 
او ادامه داد: در صورتی که هرچه روی مدل کسب و کار بیشتر کار کنیم، هزینه‌های عملیاتی کاهش پیدا میکند و سودمان بیشتر میشود.
او در ادامه بحث به دیدگاه متخصص این عرصه، اوستروالدر پرداخت و گفت: هستی شناسی مدل کسب و کار از دیدگاه این کارشناس به چهار شاخه مدیریت زیرساخت، ارتباط با مشتری، نوآوری در محصول و جنبه‌های مالی محدود میشود که این چهار شاخه، برداشت کاملی از شرکت به شما میدهد.
وی ادامه داد: در حقیقت شما با مدل کسب و کار وارد بازار Store میشوید نه نوآوری در کسب و کار؛ مدل کسب و کار، ترکیبی از مدل استراتژیک و فرایندهای کارآفرینانه است.
دکتر حسن مرکزی در ادامه کارگاه، چند عنصر را به عنوان سنگ بنای مدل کسب و کار عنوان کرد و گفت: پیشنهادات ارزشی، مشتریان هدف، کانال‌های توزیع، روابط، پیکربندی ارزش، شایستگی محوری و شبکه شرکا از عناصر یک نوآوری به شمار میروند.
وی ادامه داد: فکر میکنید چرا تعطیلی کارخانه‌ها رو به افزایش است؟ واقعیت این است که این موضوع تقصیر دولت نیست و به قدیمی بودن آن صنعت و کارخانه برمیگردد. در واقع آن‌ها پیر شده اند در صورتی که باید بتوانند به رقابت با دیگران بپردازند. در اینجا چیزی که میتواند نجات دهنده آن شرکت و یا کارخانه باشد، یک نوآوری است.
او با مقایسه دو مدل قدیمی صنعت نشر با یک مدل جدید، این موضوع را ادامه داد و گفت: برای مثال در مدل قدیمی، فکری برای ارتباط با مخاطب نشده است، اما در مدل جدید، صفحه‌ای جداگانه برای این کار در نظر گرفته اند. از نظر ساختار هزینه هم در مدل قدیمی، نشر و بازاریابی صورت میگرفت، اما در مدل جدید، مدیریت و توسعه پلت فرم رخ خواهد داد. 
او افزود: هر اتفاقی که بیرون از شرکت میافتد، در مدل شما تاثیرگذار است. برای همین تغییر مدل کسب و کار خیلی کمک کننده است. طول عمر شرکت‌ها در کل دنیا کاهش پیدا کرده است؛ زیرا آن‌ها آماده انعطاف نبوده اند و مجبور به تحمل شکست شده اند.
وی تصریح کرد: حالا فکر میکنید که آیا این حرف ها، قابلیت عملیاتی شدن دارند؟ باید بگوییم بله، زیرا متودهای استاندارد قابل اجرایی برایش تعریف شده است.
این دکترای کارآفرینی در ادامه کارگاه، به عوامل ضرورت تغییر مدل کسب و کار اشاره کرد و گفت: عوامل وجود دارد که ایت تغییر را توجیه میند، از جگله تغییرات برق آسای محیط کسب و کار یا عدم اطمینان محیطی، تغییر روند‌ها و پارادایم‌های حاکم بر فضای کسب و کار، ضرورت مزیت رقابتی پایدار، کمبود منابع و بودجه و وجود چشم انداز توسعه سازمان.
او ادامه داد: در حقیقت، نوآوری مدل کسب و کار، مفهومی فراتر از محصول یا خدمات و یا حتی استراتژی است. نوآوری کسب و کار وقتی موفق است که حداقل دو یا سه عنصرش بازسازی شود. این کار به بینشی زیرکانه نیاز دارد که میتواند نوآوری را به فعالیتی قابل اتکا تبدیل میکند که میتواند به صورت نظام مند، بررسی یا اجرا شود. در واقع ما در نوآوری، یک مدل کسب و کار جدید را جایگزین قبلی میکنیم.
وی به دلایل استفاده از نوآوری در کسب و کار اشاره کرد و گفت: کاهش سهم سرکت‌ها از بازار، برخوردار نبودن فعالیت‌ها از رشد کافی و برآورده شدن نیاز‌ها به مقدار کافی از جمله این دلایل هستند.
او تصریح کرد: بسیاری از مدیران موفق معتقد هستند که نوآوری در مدل از نوآوری در محصول بسیار ارزشمندتر است و توصیه میکنند که وقت گذاشتن بر روی نوآوری در مدل نتیجه بهتری از ایجاد محصولات جدید خواهد داشت.
حسن مرکزی ادامه داد: مدل کسب و کار، یک دارایی راهبردی برای پیشرفت و موفقیت محسوب میشود؛ ممکن است کسانی باشند که بتوانند یک محصول یا یک مهندس را بدزدند، اما مدل کسب و کار همان فوت کوزه گری شما است که قابل دزدیدن نیست و جزو دارایی‌های مطمئن محسوب میشود.
او در ادامه کارگاه به انواع نوآوری در مدل کسب و کار اشاره کرد و گفت: تعدیل مدل کسب و کار، تکامل آن، اتخاذ و در نهایت بازطراحی مدل‌های کسب و کار، از انواع این مدل‌ها هستند.
استاد کارگاه نوآوری در مدل‌های کسب و کار، به ذکر فرایندهای این فعالیت پرداخت و گفت: بررسی مدل کسب و کار غالب، به چالش کشیدن ایده‌ها و عقاید موجود، دیدن از دریچه‌ای نو و توسعه مدل کسب و کار جدید، از راه‌های انجام این فرایند هستند که میتوانند میزان موفقیت شما را افزایش بدهند.
وی در پایان این کارگاه به یک فرمول کلی از مدل‌های نوآوری در کسب و کار اشاره کرد و گفت: کافی است که شما مدل شرکت را به دست بیاورید، آن را به چالش بکشید، پیشنهاد بدهید و در نهایت به مرحله اجرا برسانید. 
شایان ذکر است، یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، از تاریخ ۲۰ لغایت ۲۶ آبان ماه، در محل مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 328582 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟