آمار جدید از نقدینگی/سرعت رشد کند شد

به گزارش گروه اقتصادی رکنا به نقل از ایسنا، تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از فعالیت مالی در شبکه بانکی منتشر کرده نشان می‌دهد که حجم نقدینگی در پایان شهریورماه به بیش از ۱۳۸۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. مقایسه میزان رشد نقدینگی طی دو سال گذشته بیانگر آن است که حجم نقدینگی در شهریورماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۳.۸ درصد افزایش دارد. در حالی که در شهریور ۱۳۹۵ نسبت به ماه مشابه در سال ۱۳۹۴ این رشد حدود ۲۸.۶ درصد گزارش شده بود. بر این اساس از سرعت رشد نقدینگی تا پنج درصد کاسته شده است.

اما مقایسه دوره شش ماهه در حجم نقدینگی نشان داد که سرعت رشد اندکی افزایش دارد. به گونه‌ای که در شهریورماه سال جاری نسبت به اسفند ۱۳۹۵ تا ۱۰.۹ درصد رشد داشته ولی در شهریور سال گذشته نسبت به اسفند ۱۳۹۴ این رشد ۱۰.۴ درصد گزارش شده بود.

نقدینگی ۱۳۹۰ هزار میلیارد تومانی در پایان نیمه نخست امسال در مقایسه با شهریورماه ۱۳۹۴ که ۸۷۲ هزار میلیارد تومان بود، بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. حجم نقدینگی در شهریور سال گذشته ۱۲۵۳ هزار میلیارد تومان اعلام شده بود.

حجم نقدینگی را شبه پول که عمده آن را سپرده‌های بانکی تشکیل می‌دهد و همچنین پول در دست مردم شامل می‌شود. از این رقم حدود ۱۲۲۱ هزار میلیارد تومان متعلق به شبه پول است که در شهریورماه تا ۱۲ درصد نسبت به پایان سال قبل افزایش دارد و همچنین حدود ۱۶۸ هزار میلیارد تومان متعلق به پول بوده که رشدی نزدیک به ۳.۲ درصد دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 327389 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟