تعیین تکلیف حساب های ثامن الحجج طبق جدول زمان بندی در حال انجام است

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، «کوروش پرویزیان» روز سه شنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه تراکنش ایران در جمع خبرنگاران با تشریح آخرین وضعیت رسیدگی به دارایی ها و بدهی های تعاونی ثامن الحجج در بانک پارسیان اظهار داشت: تصمیم گیری درباره اموال، دارایی ها و بدهی های این تعاونی در هیات تسویه انجام می شود که در آن نمایندگانی از دستگاه های مسئول اعم از قوه قضاییه، بانک مرکزی و نهادهای نظارتی حضور دارند.

وی افزود: بانک پارسیان تنها بانک عامل اجرای ابلاغیه های بانک مرکزی بوده و متناسب با جدول زمان بندی که بانک مرکزی اعلام کرده، حساب ها را تعیین تکلیف کرده است.

پرویزیان با بیان اینکه تاکنون حساب های تا سقف 3 میلیارد ریال تعیین تکلیف شده اند، اظهار داشت: منتظر هستیم که بانک مرکزی سقف حساب های بالاتر را زودتر از موعد اعلام کرده و بتوانیم این دسته از مشتریان تعاونی ثامن الحجج را نیز تعیین تکلیف کنیم.

وی خاطر نشان کرد: البته فرآیند پرداخت به افرادی که طبق جدول زمان بندی موعد آنها فرا رسیده، طبق همان جدول اعلام شده، در دست انجام است و اکنون نوبت حساب هایی با یک میلیارد ریاال (100 میلیون تومان) است.

وی در عین حال تعداد مشتریان تعیین تکلیف نشده ثامن الحجج را 5 هزار نفر اعلام کرد و گفت: این افراد نیز می توانند تا سقف 3 میلیارد ریال (300 میلیون تومان) که قبلا بانک مرکزی ابلاغ کرده، استفاده کنند.

پرویزیان با تاکید بر اینکه باید برای حساب هایی با مبالغ بالاتر هیات تسویه تصمیم گیری و بانک مرکزی به بانک پارسیان ابلاغ کند، درباره محل تامین وجوه برای تعیین تکلیف حساب ها گفت: تاکنون منابع مورد نیاز از وجوه مختلفی نظیر خط اعتباری بانک مرکزی، منابع نقد تعاونی ثامن الحجج، تسهیلات وصولی و سپرده های تعاونی نزد بانک ها استفاده شده است.

وی اظهار داشت: باید بخشی از منابع از محل فروش اموال تامین شود که شرایط انجام آن ساده نیست و امیدواریم با تصمیمی که مسئولان ذیربط می گیرند و با اتخاذ با راهکار جدید، بتوانند سقف تعیین تکلیف حساب ها را افزایش دهند.

نظام کارت اعتباری در دنیا با ایران متفاوت است

رئیس کانون بانک های خصوصی و موسسات اعتباری درباره آخرین وضعیت صورت کارت های اعتباری در شبکه بانکی اظهار داشت: یکی از خدماتی که می توانند در شرایط کنونی اقتصاد به مشتریان ارایه کنند، پوشش تقاضا برای مصرف کالای داخلی است یعنی اینکه مصرف کنندگان کالای ایرانی به منابع لازم برای خرید محصول دسترسی داشته باشند.

پرویزیان ادامه داد: اکنون در همه بانک ها امکان صدور این نوع کارت های اعتباری فراهم است اما مشکل این است که در شرایط کنونی بانک ها تنها برای اعتبار دادن از طریق کارت را دنبال می کنند در حالی که در دنیا سیستم بانکی با این کارت ها هم سیستم اعتباری و هم بدهی را به مشتری ارایه می کند.

وی ادامه داد: برای پوشش کالای ایرانی، قرار بود دولت تسهیلاتی را در اختیار شبکه بانکی قرار دهد تا بانک ها بتوانند با شرایط بهتری وام کالایی را به سیستم صدور کارت اعتباری اضافه کنند که در دو مقطع این اتفاق افتاد و منتظریم اگر تصمیم گیران مربوطه بتوانند به شبکه بانکی این کمک را انجام دهند، بانک ها با استفاده از زیرساخت های موجود منابع ارزانتر در اختیار مردم قرار دهند.

نظام کارمزد بانکی منطقی شود

رئیس کانون بانک ها و موسسات اعتباری درباره اصلاح کارمزدها در نظام بانکی نیز گفت: بانک مرکزی اکنون در حال بررسی کارمزدها در حوزه فناوری اطلاعات شبکه بانکی است و نظرات مراجع مختلف از جمله بانک های دولتی و خصوصی را اخذ کرده اند.

پرویزیان افزود: بانک ها سرمایه گذاری های سنگینی در حوزه پرداخت الکترونیک انجام داده اند و برای توسعه آن به سرمایه گذاری های جدید نیز نیاز دارند که در نهایت به رفاه مردم و مشتریان شبکه بانکی منجر شود.

وی افزود: برای این کار باید هزینه این سرمایه گذاری ها تامین شود و از این رو انتظار می رود این هزینه ها از محل منطقی شدن و اصلاح نظام کارمزدی رخ دهد.

پرویزیان با بیان اینکه صاحبان کسب و کار از اینکه همه درآمد بانک ها از محل اعطای تسهیلات تامین می شود، گلایه دارند، ابراز امیدواری کرد که با اصلاح کارمزدها در نظام بانکی، درآمد ناشی از آن نیز به طور عادلانه بین بازیگران مختلف اعم از مشتریان شبکه بانکی، پذیرندگان و افرادی که از این سرویس برای توسعه کسب و کار استفاده می کنند، شرکت های پرداخت و شبکه بانکی تقسیم شود.

وی تاکید کرد: بانک ها آمادگی سرمایه گذاری بیشتر متناسب با تکنولوژی روز دنیا در صنعت پرداخت دارند ولی قبل از آن و همراه آن ضرورت دارد این کارمزدها اصلاح شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 320047 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟