زنگنه: برنامه‌ای برای پرداخت بدهی به بانک ها نداریم

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی به ارائه توضیحاتی درباره جلسه صبح امروز این فراکسیون با زنگنه پرداخت و درباره صحبت های وزیر نفت مطالبی به شرح زیر عنوان کرد:

بیژن زنگنه در جلسه صبح امروز فراکسیون نمایندگان ولایی با بیان اینکه قراردادهای نفتی تابعی از تحولات سیاسی است، گفت: بستر اقتصادی باید برای طرفین مفید و سودمند باشد. ما با همه کشورهای دارای قابلیت نفتی اعم از اینکه تکنولوژیکی بوده و یا بازار Store داشته باشند مذاکره می‌کنیم و برایمان اروپایی‌ها، چین، روسیه و سایر کشورها فرق نمی‌کند چون هدف ما میدان‌های مشترک است.

وزیر نفت با تاکید بر لزوم عقد قراردادهای مختلف برای توسعه میدان‌های مشترک درباره قرارداد توتال گفت: توتال نگفته که اگر آمریکایی‌ها اقدامی کنند، ادامه کار نمی‌دهیم بلکه گفته اگر نظام بین الملل تصمیمی گرفت،‌ از آن تبعیت می‌کنیم که این موضع خوبی است. لذا توتال اجرای قراردادهای خود را شروع کرده و قراردادهای دیگر نیز در دستور کار است.

زنگنه در مورد قراردادهای داخلی نیز گفت: در کنار قراردادهای IPC ، پنج میلیارد دلار برای قرارداد با شرکت‌های داخلی ظرف دو سال آینده در نظر گرفتیم با این توضیح که قراردادهای نفتی که منعقد شده مثل فاینانس نیست که همه چیز از کشور مقابل خریداری شود، بلکه در قراردادهای نفتی شرکت‌های داخلی هم می‌توانند صد در صد کار را انجام دهند ولو اینکه قرارداد با کشور خارجی بسته شده باشد، البته این موضوع به توانمندی و شاخص‌های شرکت‌های داخلی بستگی دارد.

وزیر نفت در خصوص موضوع پتروشیمی‌ها توضیح داد: در حوزه پتروشیمی به سرمایه گذاری‌های بیشتر بخش خصوصی نیاز داریم.

به گفته زنگنه میزان صادرات در شش ماه گذشته ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در ماه بوده که پول آن وصول می‌شود و کاملا برمی‌گردد. اگرچه مشکلاتی با برخی کشورهای محدود داریم، اما در انتقال پول با اروپایی‌ها هیچ مشکلی نداریم به طوری که تاکنون هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان حواله قیر یارانه‌ای صادر شده و در اختیار قرار گرفته است.

وی درباره تاثیر موضع گیری‌های ترامپ Trump بر بازار نفت گفت: موضع گیری ترامپ هیچ تاثیری روی بازار نفت نگذاشته. بازار نفت و حوزه نفت جمهوری اسلامی ایران هیچ ارزشی برای حرف‌های ترامپ قائل نشد و ما با قدرت به کار خود ادامه می‌دهیم.

زنگنه در مورد وضعیت جایگاه‌های سوخت اظهار داشت: حدود ۶ هزار جایگاه سوخت به صورت جداگانه و با صاحب‌های مستقل فعالیت می‌کنند که این به نفع کشور نیست. البته با توجه به حساسیت موضوع باید کنترل، بررسی،‌ بازرسی و نظارت بر این جایگاه‌ها انجام شود تا کیفیت بنزین کنترل شود.

وزیر نفت در مورد جذب نخبگان نیز گفت: ما مکانیسم دقیقی برای جذب نخبگان داریم و تردیدی در استفاده از آنها نداریم.

وی درباره پرداخت بدهی‌ها به بانک مرکزی گفت که برای پرداخت بدهی‌ها به بانک مرکزی فعلا هیچ برنامه‌ای نداریم.

زنگنه در پایان گفت: در مورد گازرسانی با کمبود مالی روبرو هستیم و الا کار را با قدرت ادامه می‌دهیم.

همچنین در جلسه، نمایندگان عضو فراکسیون به ارائه مسائل مرتبط با حوزه نفت و گاز پرداختند که از جمله مهم‌ترین موضوعات مطرح شده، شرایط فعلی صادرات نفت و بازگشت درآمد حاصل از آن، وضعیت تولید و پیشرفت مراکز تولیدی و فازهای آن، شرایط قراردادهای نفتی بویژه با شرایط پیش آمده، وضعیت گازرسانی و روند خام فروشی و تغییرات سیاست فروش نفت خام است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 319108 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟