توقف عرضه ارز مبادلاتی به ایرلاین‌ها/ هزینه‌ها قابل تحمل نیست

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، در ماه‌های پایانی دولت دهم، با توجه به بر هم ریختن اوضاع بازار Store ارز و چند نرخی شدن آن، شرایط ایرلاین های داخلی که از تحریم های شدید رنج می بردند، وخیم شد و از این رو با دستور رئیس جمهوری وقت بنا شد ایرلاین‌ها برای مدیریت بخشی از هزینه‌های خود ارز مبادلاتی دریافت کنند، موضوعی که توانست در کوتاه مدت مشکلات این بخش را حل کند، اما پس از گذشت چند سال حالا دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی از قطع شدن تخصیص این ارز به ایرلاین ها می گوید.

مقصود اسعدی سامانی در این باره اعلام کرد: با توجه به این که بیش از ۶۰ درصد هزینه جاری ایرلاین ها به شکل ارزی انجام می‌شود و در سال‌های گذشته نرخ ارز چند جهش را به ثبت رساند، طبق قانونی که در سال ۱۳۹۱ به تصویب رسید، ایرلاین‌ها از بانک مرکزی برای برخی از هزینه‌هایشان ارز مبادلاتی دریافت می‌کردند، موضوعی که در حال حاضر پرداخت آن متوقف شده و برنامه‌ای برای تداومش ارائه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ایرلاین‌ها برای حفظ شرایط خود نیاز به دریافت این ارز مبادلاتی دارند، تاکید کرد: در شرایطی که فرودگاهی مانند نجف هزینه سوخت گیری را با شکلی تصاعدی افزایش می‌دهد و ایرلاین های ایرانی با نرخ مصوب مسافران را جابجا می‌کنند، قطعا تامین ارز مبادلاتی به خودی خود می‌تواند گره گشا باشد، اما اگر این شرایط ادامه یابد شاید بعضی از شرکت‌های ایرانی چاره‌ای جز توقف پروازهای بین المللی شان نداشته باشند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به این که تامین نشدن ارز از سوی بانک مرکزی به مراجعه ایرلاین ها به بازار آزاد منجر خواهد شد، اظهار کرد: در شرایطی که ارز به سمت کانال ۴۰۰۰ تومان حرکت کرده، قطعا ورود ایرلاین ها به این بازار می‌تواند به افزایش تقاضا و حتی بالا رفتن قیمت ها منجر شود.

سامانی خاطرنشان کرد: ایرلاین‌ها در طول سال‌های گذشته با درک دقیق شرایط دولت، هیچ تقاضای نامعقولی نداشته‌اند. اما در حال حاضر تامین ارز مبادلاتی برای عبور از هزینه های ثابت و همچنین تقاضا برای انجام مذاکرات دیپلماتیک با فرودگاه نجف برای کاهش هزینه سوخت رسانی دو دغدغه جدی است که اگر به آن رسیدگی نشود، شاید ادامه فعالیت برخی شرکت های داخلی با اما و اگر روبه رو باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 318376 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟