به گزارش گروه اقتصادی رکنا، انور کمری ظهر امروز در نشست رایزنان تجاری سازمان توسعه تجارت، اظهار کرد: با توجه به جمعیتی که در اندونزی وجود دارد حتی می‌توان از طریق گسترش صادرات به این کشور جایگاه چین را نیز به اندونزی اختصاص داد، چرا که این بازار Store حجمی گسترده دارد و با صادرات خدمات فنی و مهندسی به آن شرایطی مهیا می‌شود که بتوانیم بسیاری از کالاها را به این کشور صادر کنیم.

وی با بیان اینکه در گذشته یک پروژه سدسازی در شرکت مپنا موجب شده بود که بیشترین واردات اندونزی از ایران به تجهیزات تکنولوژیک در حوزه سدسازی مربوط شود، اظهار کرد: زمانی صادرات ما به اندونزی به دو میلیارد دلار می‌رسید که این رقم چنان کاهش پیدا کرد که حتی در مقطعی به ۱۵۰ میلیون دلار رسید اما در سال جاری شاهد افزایش ۳۷۷ درصدی صادرات به اندونزی بودیم.

کمری گفت: این حجم افزایش گویای آن است که ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش صادرات وجود دارد، چرا که اندونزی بازاری به شدت مصرفی است و تشنه محصول محسوب می‌شود.

رایزن تجاری ایران در اندونزی همچنین بحث کیفیت صادرات را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: در کشور اندونزی در حوزه‌هایی مانند صادرات کاغذ که حجمی بالا را به خود اختصاص می‌دهد یک هلدینگ طراحی شده که تمام صادرات از طریق آن صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به شرایط مناسبی که در این کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه در ایران اعلام می‌شود که اولویت ما برای گسترش صادرات اندونزی نیست و این موضوع گویای آن است که بر روی این کشور مطالعات کافی صورت نگرفته است چرا که می‌توان اندونزی را بزرگترین اقتصاد شرق آسیا دانسته و مورد توجه جدی قرار داد.

کمری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: رقبای ما گاه تا ۷۰ درصد هزینه‌های نمایشگاهی را پرداخت می‌کنند و به عنوان مثال کشورهایی مانند سنگاپور یا ترکیه حمایت‌های جدی از شرکت‌های خود به عمل می‌آورند اما در نمایشگاهی که در اندونزی و در حوزه زیرساخت برگزار شد ما شاهد بودیم که با وجود تمام تلاش‌ها حتی امکان حضور یک شرکت ایرانی هم فراهم نشد. این در حالی است که ترکیه در نمایشگاه مذکور ۵۰ غرفه داشت. نکته جالب آنکه با تمام این شرایط هنوز صادرات ما به اندونزی از ترکیه بیشتر است.

مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه و تجارت در این باره اظهار کرد: ما باید انرژی خود را برای بازاریابی محصولاتی بگذاریم که ظرفیت تولید آنها در داخل کشور وجود دارد، چرا که در برخی حوزه‌ها ممکن است حتی ظرفیت کافی و توان تولید را نداشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه به طور کلی در تجارت خارجی ایران بحث بازرگانی با مشکلات متعدد مواجه است، گفت: اکنون می‌توان در حوزه‌هایی مانند سیمان یا صنعت ساختمان که به دلیل رکورد داخلی دچار مشکل شده صادراتی مناسب داشت اما متاسفانه در بازاریابی مشکلاتی وجود دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 318182 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟