روز جهانی استاندارد با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، نیره پیروزبخت در مراسم روز جهانی استاندارد که امروز (سه‌شنبه) با حضور اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس‌جمهوری - محمد شریعتمداری - وزیر صنعت، معدن و تجارت - و نیز جمعی از مقامات مسئول در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد تمرکز خود را در حوزه ملی و بین‌المللی بر کیفیت کالا و خدمات متمرکز کرده است، اظهار کرد: بند ۲۴ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که نگرانی مقام معظم رهبری در رابطه با توسعه پوشش استاندارد به کلیه کالاها و خدمات بود، مدنظر قرار گرفت و علاوه بر استانداردهای اجباری که از قبل وجود داشت و مشمول هزار کالا و خدمات می‌شد، استانداردهای تشویقی و توسعه استانداردها به سایر کالاها و خدمات در مسیر خود قرار گرفته است.

وی ادامه داد: خوداظهاری یا اظهاریه انطباق منجر به این شد تا دولت با حمایت شخص معاون اول رئیس جمهوری مصوبه‌ای را ابلاغ کند تا بر اساس آن پیوست استاندارد برای کلیه کالاها و خدمات اجباری شود و این مسئله موجب شد تا مقوله خود اظهاری پیش برود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه این سازمان در حوزه انرژی به طور جدی بروز کرده است، گفت: بر اساس قانون، حدود ۱۸۱۶ گواهی انطباق معیار مصرف انرژی برای فرآیندها و سامانه‌های انرژی‌بر صنعتی صادر شده و ۳۳۰۰ گزارش بازرسی از ۳۱ فرآیند مشمول عرضه شده است.

4646

انشعاب گاز جایگاه‌های CNG غیراستاندارد قطع می‌شود

پیروزبخت با بیان اینکه به مدت دو سال است در حوزه CNG به صورت جدی ورود کرده ایم، خاطرنشان کرد: ۲۴۰۰ جایگاه CNG کنترل و بازرسی شده که ۱۶۰۰ مورد آن نواقص خودرو رفع کرده‌اند و در این موارد برخی برخوردها در ارتباط با جایگاه‌هایی که دغدغه‌ها را مدنظر قرار نداده‌اند، صورت گرفته تا با همکاری وزارت نفت انشعاب گاز آنها قطع شود. یک زمانی تعداد این واحدها ۱۳۰ جایگاه بود اما در حال حاضر به ۱۵ تا ۱۶ جایگاه کاهش یافته که این مسئله توجه به اهمیت موضوع را نشان می‌دهد.

وی در مورد فعالیت‌های صورت گرفته در بخش هوای پاک نیز عنوان کرد: ۳۵۰ موتورخانه ساختمان‌های دولتی مورد بازرسی قرار گرفته و موارد مشکل‌دار جهت رفع نقص گزارش شده‌اند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به نگرانی که سال قبل معاول اول رییس جمهوری در رابطه با حادثه Incident آسانسور دانشگاه صنعتی شریف مطرح کرد، گفت: در ارتباط با آسانسور نگرانی‌ها و مسائلی وجود داشت و با توجه به اینکه ما در زمینه ورود ساختمان‌های مسکونی جهت بازرسی با محدودیت‌هایی مواجهیم اما در شش ماهه نخست سال جاری در حوزه ساختمان‌های عمومی، دولتی و تجاری ۳۲۰۰ ساختمان تحت کنترل و بازرسی قرار گرفته‌اند.

پیروزبخت در ادامه صحبت‌هایش به حوزه صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: در شورای عالی سلامت رئیس جمهوری بر کاهش نمک، قند و روغن جهت سلامت‌سازی غذای مردم تاکید کردند و ما نیز در این استانداردها تجدیدنظر کرده و آن را کاهش دادیم. در رابطه با نان سنتی این بخش جزو وظایف ما نیست و تنها با سازمان مسئول در این حوزه همکاری می‌کنیم و نیاز است که بدانیم که کاهش بر اساس استانداردهای ملی در ایران باید اتفاق بیفتد.

وی در پایان با بیان اینکه ایران در حال از دست دادن بازار Store حلال در دنیاست، تاکید کرد: میزان تجارت حلال در دنیا ۲۰۰۰ میلیارد دلار است که ایران سهم بسیار اندکی از آن دارد و حتی اگر یک درصد از آن را به خود اختصاص دهد شاید دیگر نیازی هم به نفت نداشته باشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 317570 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟