ایران جزو ۲۰ کشور اول دارای کشتی‌های تحت‌ پرچم

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، نشست هیأت رئیسه فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی با مدیرعامل و اعضای هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، شب گذشته برگزار شد. 
در این مراسم جمعی از نمایندگان مجلس از اعضای فراکسیون مذکور و اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل و معاونان سازمان بنادر و دریانوردی مواردی را مطرح کردند. 
در این نشست، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در توسعه فیزیکی و غیرفیزیکی بنادر تجاری کشور، برنامه‌های خاصی درنظر گرفته‌ایم.
محمد راستاد افزود: در حال حاضر بندر شهید رجایی دراستان هرمزگان مهم‌ترین بندر تجاری کشور است که فاز سوم پایانه کانتینری آن با اعتبار 860 میلیارد تومان آغاز شده است و در 3 سال زیرساخت‌های آن تکمیل خواهد شد. 
وی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی، برای روبناها و ناوبری این پایانه، سرمایه‌گذار مشترک داخلی ـ خارجی خصوصی جذب خواهد شد. 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد:‌ از دیگر اولویت‌های این سازمان، واگذاری پایانه‌های ترمینال کانتینری 1 و 2 است که فعالیت نهایی برای انعقاد قرارداد و واگذاری آن به اپراتور در حال انجام است.
راستاد گفت:‌ همچنین پروژه‌ای 160 میلیارد تومانی برای ایجاد اسکله نفتی در بندر شهید رجایی دنبال می‌شود.

ترانزیت کالا از هند به افغانستان از طریق بندر چابهار با محموله 100 هزار تنی
وی اظهار داشت: فاز اول بندر چابهار در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران تکمیل شده است که ظرفیت را در بندر چابهار به 8.5 میلیون تن افزایش می‌دهد. 
راستاد با اشاره به اینکه تجهیزات بندر چابهار یا وارد شده و یا در حال ورود به کشور است، افزود: به زودی با حضور مسئولان عالی‌رتبه کشوری و سران کشورهای منطقه، فاز اول بندر چابهار افتتاح خواهد شد. 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: افتتاح عملیات ترانزیت کالا از هند به افغانستان از طریق بندر چابهار با محموله 100 هزار تنی نیز به زودی انجام خواهد شد،در ملاقاتی که با سفیر هند داشتیم مقرر شد شروع این فعالیت در بندر چابهار و مراسم ورود اولین کشتی با حضور سفرای هند، افغانستان و برخی مقامات کشوری و منطقه انجام شود. 
وی یادآور شد: عزم کشورهای منطقه برای توسعه ترانزیت در منطقه از طریق بندر چابهار، جزم است.

تمرکز بر شهر لجستیکی و توسعه پس کرانه‌ بندر امام(ره)‌/ پیگیری تشکیل دفتر‌ CBC ‌ایران و عراق
راستاد بیان کرد: در بندر امام خمینی(ره) طرح توسعه‌ای متعددی اجرا شده است و تمرکز ما در بندر امام(ره) بر شهر لجستیکی و توسعه پس کرانه این بندر است، اولویت ما جذب فعالیت صنعتی در پس‌کرانه به صورت پایدار است. 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در‌ بندر خرمشهر، احیای فعالیت تجاری دنبال می‌شود، مذاکرات با طرف عراقی در حال انجام است و تداوم دارد؛ براساس معاهده‌نامه 1975 الجزایر، افتتاح مجدد دفتر هماهنگی‌های مشترک CBC بین ایران و عراق برای انجام اموری نظیر خارج‌سازی مغروقه‌ها و لایروبی ضروری است که به صورت جدی دنبال شود. 
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: با لایروبی اروند شاهد استفاده بهینه از ظرفیت‌های بندر خرمشهر خواهیم بود. 

بندر امیرآباد بهترین بندر خزر‌/ انجام مطالعات تأمین نیازهای گردشگری دریایی
وی با اشاره به اینکه در بنادر شمالی کشور نظیر بندر امیرآباد ظرفیت‌های مناسبی ایجاد شده است، گفت: بندر امیرآباد بهترین بندر ساحلی خزر است و از پنج کشور حاشیه خزر، هیچ‌یک چنین بندری با این مقیاس و امکانات ندارند، زیرا پس‌کرانه صنعتی بندر امیرآباد تثبیت شده است. 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به لزوم توسعه گردشگری در سواحل کشور گفت: به دنبال ارتقاء بهره‌برداری از سواحل کشور برای رشد گردشگری هستیم،مطالعات تأمین نیازهای گردشگری دریایی در دستورکار است.
وی افزود: توسعه و بهبود و رونق ناوگان گردشگری دریایی و ایجاد شرایط ایمن در حوزه گردشگری دریایی در سواحل شمال و جنوب کشور دنبال می‌شود. 
راستاد گفت: در زمینه زیرساخت‌های گردشگری و اسکله‌های موقت شناور و شناور مناسب گردشگری، حمایت‌های لازم از سوی سازمان بنادر انجام می‌شود و فعالان این حوزه به ما مراجعه کنند. 
وی افزود: اگر بخواهیم از ظرفیت بنادر شمالی استفاده کنیم، باید بازارهای صادراتی تقویت شوند. 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه کشتی‌های رو ـ رو که کامیون یخچال‌دار را جابه‌جا می‌کند، در بنادر انزلی و نوشهر داریم، گفت: حمل و نقل کانتینری در بنادر خزر در هیچ کشوری نهادینه نشده است. 

لزوم به روزسازی ناوگان کشتیرانی در خلیج فارس/ ایران جزو 20 کشور اول دارای کشتی‌های تحت‌پرچم
وی اظهار داشت: از دیگر نیازهای ضروری ما این است که ناوگان منطقه ما در خلیج فارس از مدل سنتی به مدرن تغییر یابد؛ از دیگر مقوله‌های مهم در بنادر جنوبی کشور، توسعه آموزش و ارتقاء کیفیت کار دریانوردان است که به صورت مستمر دنبال می‌شود. 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: کیفیت ناوگان اقیانوس‌پیما باید در عرصه بین‌المللی افزایش یابد؛ کشور ما از نظر ناوگان تحت پرچم در رده‌های بالای جهان قرار دارد و جزو 20 کشور اول دنیا در حوزه ناوگان تحت پرچم هستیم. 

تشکیل کمیته ساماندهی سواحل در استان‌های ساحلی با ریاست استانداران‌
راستاد تأکید کرد: برنامه جدی برای حفاظت از سواحل در قالب کمیته ساماندهی سواحل در استان‌های ساحلی در دستورکار است که ریاست آن را استانداران برعهده دارند؛ آزادسازی‌های خوبی در سواحل شمال کشور انجام شده است که با برنامه‌ریزی دقیق امیدواریم هم از ساخت و سازهای فاقد مجوز جلوگیری شود و هم ساخت و سازهای غیرقانونی قلع و قمع شوند.
بنا‌بر‌این گزارش، در ادامه این مراسم، نمایندگان مجلس و اعضای فراکسیون بنادر دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی نیز مواردی را مطرح کردند. 
مدیریت صحیح سواحل و دریاها، ممانعت از تجاوز Rape به ساحل، جلوگیری از ساخت اسکله‌های غیرمجاز، نظارت بر خصوصی‌سازی‌ها در بنادر، مشوق‌های جذب سرمایه‌گذار در بنادر، الزام وجود کانتینرهای یخچال‌دار در بندر امیرآباد از مواردی بود که از سوی نمایندگان مجلس مطرح شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 315352 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟