آخوندی: تهران ۵۰۰ هزار خانه خالی دارد

رکنا اقتصادی: عباس آخوندی صبح امروز با حضور در شورای شهر تهران با بیان اینکه از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲، ۷۶۰ هزار پروانه برای ساخت واحدهای مسکونی صادر شده، گفت: به طور میانگین سالانه ۲۰۰ هزار پروانه صادر شده که این بیشترین رشد صدور پروانه ساختمانی بوده است.

وی با بیان اینکه اگر رشد متوسط خانوار را ۳.۳ درصد در نظر بگیریم با توجه به صدور ۷۶۰ هزار پروانه، باید بگویم که با این صدور پروانه ۲ میلیون نفر به جمعیت پذیری تهران اضافه شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه علی‌رغم صدور پروانه شاهد آن بودیم که از سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ جمعیتی جذب نشده که این نکته مهمی است، گفت: آمار واحدهای مسکونی سال ۱۳۹۵ براساس سرشماری ۳.۳ میلیون بوده است، این نشان می‌دهد شهر تهران بیش از ۱۰ میلیون نفر ظرفیت جمعیت‌پذیری دارد و در ۵ سال گذشته هم حداکثر بار صدور پروانه و فروش شهر را داشته است.

آخوندی با بیان اینکه نکته قابل توجه آن است که برآورد ما براساس بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۱۵ این جمعیت‌پذیری ۱۶ میلیونی که متوجه مجموعه البرز و تهران است، به ۱۹.۵ نفر می‌رسد که حتی به ۲۰ میلیون نفر در ۲۰ سال آینده نمی‌رسد و نشان می‌دهد رشد منطقه البرز و تهران از رشد میانگین ملی در آینده کمتر است.

وی افزود: جمعیت‌پذیری شهر تهران براساس آنچه که در پروانه‌ها و ضوابط ساختمانی طراحی شده، جمعیت‌پذیری بالای ۱۲.۵ میلیون نفر است، این در حالی است که افق جمعیت‌پذیری پیش‌بینی شده ۱۰.۵ میلیون نفر بوده است که براساس وضعیت صدور پروانه، این جمعیت به ۱۲.۵ میلیون نفر می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: نکته مهم این است که اگر فرض کنیم تخلف در دوره مدیریت جدید نیز وجود داشته باشد سوال اینجاست که آیا این تخلفات بازار Store دارد؟ که باید عنوان کنم که در آینده بازاری نخواهد داشت چراکه ما با شهری مواجه هستیم که ۵۰۰ هزار خانه خالی دارد که این نشان‌دهنده عدم تعادل وحشتناک در شهر است و این نکته مثبت تحولات آینده است که می‌توانیم بر روی آن تمرکز کنیم.

آخوندی افزود: اگر فرض کنیم هیچ تحولی در سیاست‌گذاری تهران رخ نداده و همچنان شهرداری تمایل به فروش شهر داشت، باید بگویم که مشتری برای این تخلفات وجود نداشت همچنان که در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ شاهد عدم استقبال مردم از خرید خانه بودیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 312145 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟