عرضه پسته در بورس کالا مانع ضایع شدن حقوق کشاورزان می شود

رکنا اقتصادی: به نقل از روابط عمومی بورس کالای ایران، حامد سلطانی نژاد سه شنبه در دیدار با امام جمعه رفسنجان افزود: با استفاده از ظرفیت های بورس کالا می توانیم معاملات پسته را ساماندهی کنیم.

وی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه کشاورزان و باغداران خاطرنشان کرد: بورس کالا ظرفیت های بسیار خوبی دارد که می توان با استفاده صحیح و به موقع از این ظرفیت ها از وارد شدن زیان و خسارت به کشاورزان پسته کار جلوگیری کرد.

سلطانی نژاد به تشریح ظرفیت های بورس کالای ایران جهت ارائه تسهیلات به کشاورزان و ایجاد بازاری مستمر و بلند مدت پرداخت و اضافه کرد: باید با فرهنگ سازی در میان کشاورزان، امکان در دست گرفتن قیمت گذاری پسته در بازارهای خارجی و ایجاد بازاری بلند مدت به کمک ابزارهای نوین مالی را فراهم کرد.

امام جمعه رفسنجان نیز در این دیدار بر لزوم ساماندهی معاملات پسته تاکید کرد و گفت: متاسفانه در سال های قبل حضور و عملکرد برخی سودجویان در بازار Store پسته موجب بروز مشکلاتی برای کشاورزان شد که امیدواریم با فعالیت های بورس کالا در حوزه مبادلات و تجارت پسته این نقیصه مرتفع شده و مشکلات کشاورزان حل شود.

حجت الاسلام عباس رمضانی پور با اشاره به مشکلات سال های قبل کشاورزان در زمینه فروش محصول پسته، استفاده از ظرفیت های بورس کالا را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: این بازار می تواند برای ساماندهی معاملات پسته موثر واقع شود و همچنین با ساز و کارهایی که برای آن تعریف شده است مانع اجحاف به حقوق کشاورزان خواهد شد.

همچنین نماینده مردم شهرستانهای انار و رفسنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به امکانات بورس کالا برای حل مشکلات این حوزه و ظرفیت های موجود برای بهبود وضعیت بازار پسته داخلی و کمک به صادرات آن گفت: بورس کالا با فراهم کردن تسهیلات لازم برای بازار پسته و فعالان آن، می تواند به حرکت بازار پسته از تجارت سنتی به سمت انجام معاملات نوین و استفاده از ابزارهای جدید بازار سرمایه منتهی شود.

احمد انارکی محمدی در این دیدار ابراز امیدواری کرد که در سال های آتی شاهد انجام تمامی معاملات پسته ایران در بورس کالا باشیم.

در این دیدار، بیشتر پیرامون راه اندازی معاملات پسته در بورس کالای ایران و همچنین راهکارها و ظرفیت های موجود در این بازار بحث و تبادل نظر شد.

کارشناسان کشاورزی استان کرمان پیش بینی کرده اند که در سال جاری بیش از 150 هزار تن پسته در این استان تولید می شود.

استان کرمان با تولید حدود 80 درصد از محصول پسته کشور به لحاظ ارزآوری از قبل صادرات این محصول به خارج از کشور در تقویت بنیه اقتصادی کشور سهم عمده ای دارد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 304557 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟