شکست اوپک در کاهش صادرات نفت به پایین سطح ۲۰۱۶

رکنا اقتصادی: اما متوسط سطح صادرات نفت اوپک در فاصله ژانویه تا اوت سال ۲۰۱۷ حدود ۲۵.۰۵ میلیون بشکه در روز بوده که بالاتر از متوسط صادرات ۲۴.۸۵ میلیون بشکه در روز این سازمان در سال ۲۰۱۶ مانده است.

این در حالی است که اوپک تحت توافق کاهش تولید که از ژانویه سال ۲۰۱۷ تا مارس سال ۲۰۱۸ اجرا می‌شود، متعهد شده برای متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار Store و حمایت از قیمت‌ها، تولیدش را محدود کند.

بر پایه تحقیقات، کاهش ۳۷۰ هزار بشکه در روز که در ماه اوت حاصل شده است، عمدتا نتیجه بحران سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا و مختل شدن عرضه اعضای آفریقایی اوپک بوده است.

صادرات نفت خام از سوی اعضای آفریقایی اوپک در اوت به میزان ۵۴۰ هزار بشکه در روز بر مبنای ماه به ماه کاهش یافته و به پایین ۵ میلیون بشکه در روز رسیده است در حالی که حجم صادرات آنها در ژوییه به بالاترین میزان از ژانویه سال ۲۰۱۵ رسیده بود.

اما کاهش تولید آفریقایی چندان طول نخواهد کشید. تولید نفت در میدان شراره لیبی که بزرگترین میدان نفتی این کشور است، چهارشنبه گذشته پس از بازگشایی یک دریچه در خط لوله‌ای که از سوی یک گروه مسلح به مدت بیش از دو هفته بسته شده بود، ازسرگرفته شد.

در حال حاضر کاهش تولید اعضای آفریقایی اوپک، افزایش صادرات از خاورمیانه که بزرگترین منطقه تولیدکننده نفت این سازمان است را جبران کرده است. صادرات نفت این منطقه از ۱۸.۰۶ میلیون بشکه در روز در ژوییه به ۱۸.۳۴ میلیون بشکه در روز در اوت افزایش یافته است.

مقامات اوپک اصرار دارند که توافق کاهش تولید موثر بوده و عرضه جهانی با وجود الگوهای صادرات، کاهش یافته است. با این‌همه با توجه به اظهارات اخیر الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، این توافق ممکن است تا مارس سال ۲۰۱۸ تمدید شود. احتمال تمدید این توافق مشخص نیست اما این گزینه روی میز است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 303609 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟