وزیر اقتصاد: کاهش نرخ سود بانکی را با جدیت دنبال می کنیم

رکنا اقتصادی: مسعود کرباسیان روز پنجشنبه در آیین افتتاح 303 طرح بخش کشاورزی در استان اصفهان، افزود: در حالیکه سود بانکی 20 درصد است نمی توان انتظار تورم 10 درصد و کمتر از آن را داشت. 
وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر اقتصاد مقاومتی و بهره برداری از 303 طرح کشاورزی در استان اصفهان بیان کرد: بخش کشاورزی نقش مهمی در اشتغالزایی دارد و افتتاح 303 طرح کشاورزی گامی موثر برای رشد تولید و ایجاد اشتغال است. 
وی با تاکید براینکه دولت یازدهم مسیر خوبی را طی کرده است، افزود: در ابتدای دولت یازدهم با مشکلاتی از جمله رشد منفی، تورم بالا، نابسامانی معاملات ارز و طلا و نبود آرامش اقتصادی مواجه بودیم ولی امروز با رشد اقتصادی خوب، تورم نزدیک به 10 درصد تراز تجاری مثبت، کشور در شرایط خوبی قرار گرفته است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در زمان حاضر درآمد غیرنفتی بالاتر از سهم درآمد نفتی شده است و این روند می تواند بهبود یابد. 
وی خاطرنشان کرد: براساس مبنای رشد هشت درصدی، 2.7 درصد آن برعهده بهره وری است و بهره وری همان چیزی است که امروز در بخش کشاورزی محقق شده است یعنی با کاهش زمین و کاهش مصرف آب شاهد رشد تولید و تنوع آن هستیم. 
کرباسیان گفت: امروز ما به جای مشکلات تولید در بخش کشاورزی از مازاد تولید صحبت می کنیم و به دنبال ایجاد بازارهای جدید هستیم.
وی گفت: امسال 17 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار در زمینه اقتصاد مقاومتی به 2 هزار و 250 واحد تولیدی پرداخت شده است و این درحالیست که بانک های ما با مشکلات متعددی روبرو هستند. 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه امروز دولت و مجلس در کنار هم و به دنبال رفع مشکلات بخش کشاورزی هستند، افزود: رئیس جمهور در تحقق وعده های انتخاباتی خود بسیار جدی است و در احکام خود به وزرا با جدیت از آنها خواسته است که این وعده ها را اجرایی کنند. 
کرباسیان با اشاره به 303 پروژه کشاورزی در استان اصفهان، سهم سیستم بانکی در تحقق این پروژه ها را 14 درصد اعلام کرد و گفت: این نشاندهنده فعالیت جدی سیستم بانکی است ولی نباید منتظر کمک سیستم بانکی باشیم بلکه باید با جذب سرمایه گذاری و مشارکت عمومی و خصوصی زمینه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را فراهم کنیم 
وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری می تواند مشکلات اشتغال کشور را برطرف کند تصریح کرد: زمینه سرمایه گذاری در کشور باید بیش از پیش فراهم شود تا فضای کسب و کار و اشتغال رونق گیرد. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه این استان با مشکلات کمبود آب مواجه است گفت: به رغم این مشکل و کمبود منابع آبی استان، اصفهان رتبه اول تا پنجم تولید محصولات باغی و دامی کشور را به خود اختصاص داده است.
محسن کریمیان افزود: استان اصفهان در تولید ماهیان زینتی، گوشت بوقلمون، تعداد واحدهای مرغداری گوشتی، تولید گل شب بو، گل، شیر و امثال آن رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است. 
وی با اشاره به اینکه پنج میلیون و 680 هزار هکتار از زمین های استان اصفهان قابل کشت است، افزود: سه درصد زمین های کشاورزی قابل کشت کشور در این استان وجود دارد اما 6 درصد محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می شود. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به بهره برداری از 303 پروژه کشاورزی در این استان خاطرنشان کرد: این پروژه ها در مجموع 610 میلیارد ریال اعتبار به خود اختصاص داده است که تثبیت شغل برای یکهزار و 743 نفر و ایجاد فرصت جدید شغلی برای 993 نفر را به دنبال دارد.
مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی روز پنجشنبه به منظور افتتاح تعدادی از پروژه های کشاورزی، صنعتی و مخابراتی به اصفهان سفر کرد. 
افتتاح 303 پروژه بخش کشاورزی اولین برنامه وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفر به اصفهان بود که در مجتمع اصفهان کشت وابسته به موسسه خیریه همدانیان اصفهان واقع در بخش میمه بصورت نمادین به بهره برداری رسید. 
بخش میمه در 100 کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.
برای اجرای طرح سیستم های آبیاری تحت فشار شرکت \' مکانیزه اصفهان کشت\' در وسعت 250 هکتار حدود 2 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی کمک های فنی وزارت جهاد کشاورزی هزینه شده است. 
همزمان با این طرح 302 طرح کشاورزی دیگر استان اصفهان با سرمایه گذاری 161 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.
154 طرح مربوط به امور فنی مهندسی و آب و خاک، 47 طرح مرتبط با تولیدات دام، طیور و آبزیان، 50 پروژه در صنایع گیاهی، 3 طرح در صنایع کشاورزی، 48 طرح در امور عشایر و یک طرح در سایر موضوعات اجرا شده است.
گستره این طرح ها در تمامی شهرستان های استان اصفهان است و موجب ایجاد فرصت شغلی برای 993 نفر و تثبیت اشتغال برای یکهزار و 743 نفر خواهد شد همچنین 9 هزار و 844 خانوار نیز از این طرح ها بطور مستقیم و غیر مستقیم بهره مند می شوند.
46 درصد از هزینه اجرای این طرح ها از منابع دولتی ملی و استانی تامین شده و مابقی مربوط به بخش خصوصی است.
از حیث تعداد طرح های کشاورزی که به مناسبت هفته دولت در استان اصفهان به بهره برداری رسید، شهرستان اصفهان با 36 طرح و از لحاظ وسعت و حجم سرمایه گذاری، شهرستان فریدونشهر با 820 هکتار و 9.7 میلیارد تومان بیشترین پروژه ها را به خود اختصاص دادند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 300656 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟