ارتقای رتبه اعتباری ایران در دولت یازدهم

رکنا اقتصادی: بانک مرکزی امروز (چهارشنبه) برخی از دستاوردهای بین المللی خود را فهرست کرد که انعقاد قرارداد هشت میلیارد یورویی بانک های ایرانی با اگزیم بانک کره جنوبی یکی از پیامدهای گشایش های ایجاد شده است.

تجهیز منابع مالی میان و بلند مدت

پس از اجرای برجام یعنی از اواخر سال 1394، به منظور فراهم کردن تسهیلات مالی میان‌ و بلند مدت از طریق سایر کشورها، برای تامین ‌مالی طرح‌های زیربنایی و تولیدی کشور، مذاکرات کارشناسی بسیاری با شماری از بانک‌های اروپایی در آلمان، ایتالیا، دانمارک، اتریش و... و موسسه های مالی غیراروپایی در کره جنوبی، ژاپن، چین، روسیه و ... آغاز و در حال انجام است.

در این پیوند، قرارداد تامین ‌مالی طرح برقی کردن قطار تهران- مشهد به مبلغ 11 میلیارد و 500 میلیون یوآن (حدود یک میلیارد و 700 میلیون دلار) پس از انجام چند دور مذاکرات فشرده میان طرف‌های ایرانی و چینی تحت نظارت این بانک، در نهایت سوم مرداد 1396 بین بانک صنعت و معدن و اگزیم‌ بانک چین به امضا رسید.

همچنین قرارداد خط اعتباری اگزیم ‌بانک کره جنوبی به مبلغ هشت میلیارد یورو با 12 بانک ایرانی امضا شد.

تجهیز منابع مالی میان و بلند مدت در چارچوب وام‌های دولتی

قراردادهای اعطای تسهیلات روسیه به ایران تا سقف 2 میلیارد و 200 میلیون یورو برای تامین ‌مالی 2 طرح برقی کردن خط ریلی اینچه‌برون به گرمسار و یک واحد نیروگاه حرارتی در آذرماه سال 1395، بین وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران و وزارت دارایی روسیه امضا شد و مذاکره درباره ترتیب اجرایی و بانکی طرح نیروگاه حرارتی هرمزگان ادامه دارد.

تجهیز منابع مالی کوتاه‌مدت

با هدف تجهیز منابع مالی کوتاه‌مدت (حداکثر یک ‌ساله) با برخی بانک‌های بین المللی و شعبه های خارجی بانک‌های ایرانی (تجارت پاریس، ملت استانبول، ملت ایروان، ملی و سپه لندن، ملی هامبورگ، سپه رم و میربیزینس مسکو) مذاکراتی صورت گرفت و به امضای قرارداد منجر شد.

همچنین برای تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی و خریدکالاهای ضروری، اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی کشور، تمهیداتی از طریق ایجاد مکانیزم‌های تامین‌مالی در قالب اعطای تسهیلات کوتاه‌مدت (سه‌ماهه) به واردکنندگان و تولیدکنندگان واجد شرایط اندیشیده شد که سقف آن تا 2 میلیارد یورو افزایش یافته ‌است.

عملیاتی شدن پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور

در پسابرجام، منابع لازم برای تامین مالی طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون دلار از محل تسهیلات مالی چین فراهم شد.

همچنین سه طرح وزارت نیرو به مبلغ حدود 60 میلیون دلار از محل تسهیلات بانک توسعه و تجارت اکو (ECO) تامین‌مالی شد.

طرح‌هایی که تامین ‌مالی آنها از محل تسهیلات مالی چین در سال‌های گذشته نهایی شده است نیز در مراحل مختلف فرایند تامین‌ مالی (استفاده از تسهیلات یا بازپرداخت تسهیلات) قرار دارد.

پس از ارتقای رتبه اعتباری، در نتیجه کاهش ریسک کشور از گروه 7 به 6 در ماه جولای (تیر- مرداد) سال 2017، انتظار می‌رود با تسویه کامل تعهدات معوق، برقراری روابط کارگزاری موثر با بانک‌های تراز اول بین‌المللی و انعقاد قراردادهای تامین ‌مالی بیشتر، شاهد ارتقای دوباره رتبه اعتباری کشور از گروه 6 به 5 باشیم.

در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) که از مهمترین نهادهای تصمیم گیر در عرصه اقتصاد جهانی است، رتبه اعتباری ایران در سال 1377برابر 6 بود که در سال 1379 این عدد به 5 و در سال 1380 به رتبه 4 بهبود یافت.

رتبه اعتباری ایران در سال 1385 به عدد 5 و در سال 1386 به 6 تنزل یافت و در سال 1390 هنگام اوج گرفتن تحریم ها به رقم 7 رسید که بدترین رتبه اعتباری ایران به شمار می رود.

پس از برجام و تسویه بخشی از بدهی ها و معوقات ارزی ایران این رتبه در سال 1395 بار دیگر به عدد 6 رسید و انتظار می رود بهبود جایگاه کشور در این زمینه ادامه یابد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 300304 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟