واردات "برنج" هر سال بیشتر از پارسال

رکنا اقتصادی: در چهار ماهه اول سال جاری بالغ بر ۶۴۴ هزار و ۸۰۱ تن برنج نیمه سفید شده یا برنج کامل سفید شده به کشور وارد شده است که ارزش مادی این حجم واردات را می‌توان بالغ بر ۶۰۲ میلیون و ۵۴۸ هزار دلار عنوان کرد.

طبق آمار اعلام شده از سوی گمرک واردات برنج در چهار ماهه نخست سال جاری از نظر وزنی ۵.۷۱ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده و از نظر مبلغ نیز ۳.۸۳ درصد از ارزش واردات کشور مربوط به این کالا می شود.

اما این آمار در حالی منتشر می‌شود که طبق آمارهایی که مربوط به پایان ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۵ بوده است، واردات برنج در پنجمین رده جدول واردات قرار داشته و حجم واردات در این محصول ۸۳۹ هزار و ۳۳۷ تن بوده است. ارزش واردات این محصول معادل ۶۹۰ میلیون دلار ارزیابی شده و در سال ۱۳۹۵ تنها ۲.۵۱ درصد از کل واردات کشور به برنج اختصاص داشته که از نظر ارزش ۱.۵۸ درصد از واردات کشور در این زمینه هزینه شده بود.

همچنین طی چهار ماهه اول سال ۱۳۹۵ برنج وارداتی به کشور بالغ بر ۵۶۲ هزار و ۷۱۶ تن بوده که بالغ بر ۴۷۵ میلیون و ۴۳۱ هزار دلار ارزش داشته است.

ارزش این واردات ۳.۷۰ درصد از کل واردات کشور بوده و حجم آن نیز ۵.۶۵ درصد از کل واردات کشور را در بر گرفته است. نکته جالب آنکه در پایان چهار ماهه اول سال ۱۳۹۵ روند واردات برنج در قیاس با مدت مشابه سال قبلش از نظر حجمی ۹۲.۷۴ درصد و از نظر ارزش بالغ بر ۵۶.۵۹ درصد رشد داشته است.

اما این واردات درحالی صورت می‌گیرد که پیش از این نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اینگونه اظهار کرده بود که بر اساس میزان واردات برنج سنوات گذشته اگر ۱۰ سال هم برنج خارجی وارد نشود، نیازی به واردات برنج های جدید خارجی نیست.

مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی نیز چندی پیش از آغاز برداشت برنج در استان‌های شمالی و کاهش تدریجی قیمت این محصول خبر داده و گفته که ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت تا سال گذشته چهار ماهه بود اما در راستای تنظیم و کنترل بازار Store به سه ماه تقلیل پیدا کرده که از شهریور ماه اعمال می‌شود.

به گفته خاکسار، وضعیت تولید و برداشت برنج در شالیزارهای کشور مناسب بوده و برداشت آن در استان‌های شمالی آغاز شده است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به سطح زیر کشت ۶۱۰ هزار هکتاری شالیزارهای کشور، امسال دو میلیون و ۱۰۰ هزار تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج تولید شود.

وی اظهار کرده که با توجه به میزان تولید برنج و نیاز سه میلیون تنی برنج در هر سال، سالانه به واردات ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن برنج نیاز داریم که طی سه ماهه نخست امسال بیش از ۵۰۰ هزار تن برنج وارد شده است و مجددا در فصل برداشت واردات آن ممنوع خواهد شد.

دوره زمانی

حجم واردات(تن)

ارزش

(میلیون دلار)

درصد حجمی از کل واردات کشور

درصد ارزش از کل واردات کشور

چهار ماهه اول سال ۱۳۹۶

۶۴۴۸۰۱

۶۰۲۵۴۸

۵.۷۱

۳.۸۱ درصد

چهار ماهه اول سال ۱۳۹۵

۵۶۲۷۱۶

۴۷۵۴۳۱

۵.۶۵

۳.۷۰

۱۲ ماهه سال ۱۳۹۵

۸۳۹۳۳۷

۶۹۰۰۱۸

۲.۵۱

۱.۵۸

 

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 293651 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟