انتشار صکوک در بازار سرمایه از مرز 120 هزار میلیارد ریال گذشت

رکنا اقتصادی: محمدرضا محسنی در این باره افزود: با هدف تسریع تامین مالی بنگاه های بزرگ اقتصادی، کارگروه ویژه ای برای رفع موانع انتشار صکوک تشکیل شده است، به طوری که انتشار این اوراق در سال 1395 با رشدی 14 برابری به رقم 83 هزار و 662 میلیارد ریال رسید.

وی به تغییر در مدیریت شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار Store سرمایه اشاره و ابراز امیدواری کرد روند انتشار صکوک در این بازار همچنان افزایش یابد.

محسنی گفت: از آغاز امسال، شرکت سایپا سه هزار و 500 میلیارد ریال و شرکت بازرگانی سایپا یدک 850 میلیارد ریال اوراق اجاره در بازار منتشر کرده اند تا رقم کل انتشار صکوک (ابزار تامین مالی اسلامی) در بازار سرمایه به بیش از 120 هزار میلیارد ریال برسد.

وی اعلام کرد شرکت حمل و نقل ریلی در آینده ای نزدیک برای خرید 300 دستگاه واگن باری، به میزان 760 میلیارد ریال صکوک «استصناع» در بازار سرمایه منتشر می کند.

به گزارش ایرنا، استصناع قراردادی است که سفارش دهنده به سازنده ساخت یک کالا را با بیان اوصاف و مشخصات آن سفارش می دهد تا در مدتی معین سازنده با تهیه مود اولیه، کالای مورد نظر را برای سفارش دهنده ساخته و به وی تحویل دهد.

در قرارداد استصناع برخلاف قرارداد «سلف»، مبلغ قرارداد تا سررسید و تحویل کالا به صورت قسطی پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سمات مدت زمان عمر اوراق استصناع شرکت حمل و نقل ریلی را چهار ساله و سود سالیانه آن را 16 درصد اعلام کرد که هر سه ماه یک بار به سرمایه گذاران پرداخت می شود.

پارسال شرکت های سیمان شرق، جوپار، رایتل، ماهان، فولاد مبارکه اصفهان، بانک مسکن، لوتوس پارسیان، شرکت مادرتخصصی بازرگانی، سایپا و بناگستر کرانه، سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علوم، تحقیقات و فناوری انواع صکوک را در بازار سرمایه منتشر کردند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 288871 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟