سهم ایران از تجارت جهانی چقدر است؟

رکنا اقتصادی: غلامحسین شافعی امروز در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در شرایط فعلی اقتصاد کشور باید به صادرات و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کنار ارتقاء توان داخلی توجه کرد.

وی افزود: به دلیل کاهش شدید تقاضا و قدرت خرید مردم که بنابر عقیده کارشناسان نسبت به 10 سال گذشته کمتر شده است ضمن شناسایی مصرف داخلی باید صادرات را به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار داد.

سهم ایران از تجارت جهانی 35 صدم درصد با احتساب فروش نفت

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه نوک پیکان تولید در بلندمدت باید صادرات باشد گفت: سهم کشور از تجارت جهانی را باید در نظر بگیریم و بر اساس این آمار از سهم تجارت جهانی برنامه‌ریزی کنیم اما در شرایط فعلی سهم ما از این مهم 35 صدم درصد است که بدون در نظر گرفتن نفت وضعیت به مراتب تاسف‌بار تر می‌شود و به رقم 24 صدم درصد کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: منابع صندوق توسعه ملی باید پشتوانه‌ای برای تولید و صادرات باشد بخش خصوصی از منابع صندوق ملی استقبالی نداشته است که دلیل این امر نوسانات نرخ ارز است و کسانی که از منابع این صندوق بهره برده‌اند به گردآب فرو رفته‌اند که بیرون آمدن از آن دشوار است.

شافعی افزود: تغییرات نرخ ارز برای بخش خصوصی توسط دولت باید تامین شود یا حداقل و حداکثری تعیین شود تا این ریسک برای فعالین اقتصادی کمتر شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: ظرفیت و اندازه اقتصاد ایران نیازمند این تعداد بانک، موسسات مالی نیست که این روزها شاهد فضای تخریبی و رقابت ناسالم آنها علیه یکدیگر هستیم لازم است که ادغام انجام شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت اقتصاد ایران بالا است و به دولت دوازدهم برای بهبود شرایط اقتصادی امید می‌رود گفت: جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی فعالیتی رو به جلو است و تعاملات سازنده‌ای ایجاد می‌کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به انتظارات بخش خصوصی از وزارتخانه‌های دولت دوازدهم گفت: افرادی در این زمینه باید فعالیت کنند که فارغ از زد و بندهای سیاسی باشند و اهداف ملی و توسعه بلندمدت کشور را مد نظر داشته باشند.

شافعی افزود: این افراد باید حول برنامه‌ریزیهای اقتصادی دولت فعالیت کرده و معتقد به کاهش تصدی‌گری دولت و استفاده از تیم‌های مشاوره‌ای از بخش خصوصی باشند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه درباره انتظارات بخش خصوصی از دولت دوازدهم گفت: وزرایی که در این دولت انتخاب می‌شوند فارغ از سخنرانی‌های یک‌طرفه و مبالغه‌آمیز باید نتیجه کردار خویش را به جامعه ارائه دهند.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از تیم مشاوره‌ای به جای بهره‌گیری از مشاوره‌های فردی در دولت دوازدهم گفت: در صورتی که تیمی از مشاوران اقتصادی ایجاد شود تصمیم‌گیریها بر اساس مشاوره متکی بر فرد گرفته نمی‌شود و کارآیی بهتر و جامع‌تری خواهند داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 285625 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟