کسری ۶۸۰ هزار مسکن روستایی در ایران

رکنا سیاسی: حمیدرضا سهرابی از سال ۱۳۸۴ تا کنون حدود یک میلیون و ۵۹۰ هزار واحد به طور معمول و ۳۴۰ هزار واحد که در حوادث Accidents تخریب شدند با تسهیلات و نظارت بنیاد مسکن ساخته شده است. ۲۰۰ هزار واحد هم که قبل از سال ۱۳۸۴ نوسازی شده بود. لذا هم اکنون ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مقاوم روستایی در سراسر کشور وجود دارد که رقمی بالغ بر ۳۹ درصد کل واحدهای روستایی را شامل می‌شود. این در حالی است که تا قبل از سال ۱۳۸۴ آمار مساکن مقاوم روستایی ۷ درصد بود.

وی افزود: طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ کل خانوارهای روستایی کشور ۶ میلیون و ۵۵ هزار خانوار است. با این حال تعداد مسکن روستایی ۵ میلیون و ۳۷۱ هزار واحد است. لذا آمار، کسری ۶۸۰ هزار واحد مسکونی روستایی را نشان می‌دهد. از طرف دیگر پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۱۴۰۵ حدود ۹۵ هزار ازدواج در روستاها انجام شود. بر این اساس با کمبود ۷۷۰ هزار واحد مسکن روستایی مواجهیم که باید تا ۱۴۰۵ تامین شود.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار واحد غیرمقاوم مسکن روستایی داریم که برنامه‌مان این است تا سال ۱۴۰۵ نصف این تعداد تخریب نوسازی شود.

به گفته سهرابی، کسری ۶۸۰ هزار واحدی که هم‌اکنون با آن مواجهیم به این دلیل است که خانواده‌های روستایی بعضا در یک خانه زندگی می‌کنند اما با توجه به تغییرات فرهنگی ـ اجتماعی اغلب جوانان متقاضی تسهیلات مسکن روستایی هستند.

وی با اشاره به حوادث سال گذشته در روستاها گفت: در فارس، کرمان، ‌آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با سیل مواجه بودیم. در خراسان هم زلزله به وقوع پیوست که کار نوسازی مسکن روستایی در تمام این نقاط با قوت پی‌گیری می‌شود و انشاءالله تا قبل از فصل سرما، نوسازی مسکن روستایی در نقاط حادثه Incident دیده به پایان می‌رسد.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: در حوادث اخیر که اتفاق افتاد واحدهایی که در قالب طرح‌های بنیاد مسکن احداث شده بودند آسیبی ندیدند ولی متاسفانه در واحدهای خشت و گلی تخریب داشتیم که به نسبت حوادث در هر استان به طور متوسط ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد مسکن دچار آسیب شدند.

سهرابی درباره روند همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نوسازی مسکن روستایی گفت: بانک‌ها در ۱۲ سال اخیر علی‌رغم تمام محدودیت‌های مالی که داشتند ما را همراهی کردند ولی بعضا سخت‌گیری‌هایی دارند که جلساتی برگزار می‌کنیم. شنبه پیش نیز جلسه‌ای با مسوولان بانک داشتیم که بر تسهیل در پرداخت وام تاکید شد. ؛ زیرا در سال جاری از ۲۰۰ هزار واحد ۸۰ هزار ابلاغ شده بود و بانک‌ها موظف شدند ۱۲۰ هزار واحد دیگر را نیز ابلاغ کنند و سخت‌گیری کمتری داشته باشند. لذا قرار شد بانک‌ها مصوبه دولت مبنی بر سفته زنجیره‌ای را ملاک قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: عمده روستاهای کشور به دلیل حوادثی همچون زلزله، سیل و به و طور روزمره با حوادث مواجهند و از طرفی خانه‌های روستایی به دلیل عدم به کارگیری مصالح مقاوم، دچار مخاطره می‌شوند.

مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: از سال ۱۳۸۴ طرح جامع مسکن روستایی ابلاغ شد و دولت مصوب کرد که سالیانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی با تسهیلات ارزان قیمت ساخته شود. این طرح تحقق خوبی داشت و هر ساله انجام شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 284809 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟