افزایش ۵ درصدی قیمت‌ نفت در هفته گذشته

رکنا اقتصادی: نفت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در اوت در بازار Store نیویورک ۴۶ سنت یا یک درصد افزایش یافت و در ۴۶.۵۴ دلار در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات این بازار برای کل هفته ۵.۲ درصد رشد کرد.

نفت برنت برای تحویل در سپتامبر در بازار لندن ۴۹ سنت یا یک درصد افزایش یافت و در ۴۸.۹۱ دلار در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات این بازار برای کل هفته حدود ۴.۷ درصد رشد کرد.

استیوارت گلیکمان، مدیر تحقیقات انرژی در موسسه CFRA Research در نیویورک در این باره به رویترز گفت: تصور می‌کنم عامل اصلی تاثیرگذار در افزایش قیمت‌ها آمار ذخایر نفت آمریکا بود که سرانجام به پایین ۵۰۰ میلیون بشکه کاهش یافت.

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد، ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۷ ژوییه، ۷.۶ میلیون بشکه کاهش یافت که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی در ۱۰ ماه گذشته بود.

آمار گروه صنعتی "بیکر هیوز" که روز جمعه منتشر شد، نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته دو حلقه افزایش یافته و به ۷۶۵ حلقه رسیده است. در حالی که شرکت‌های انرژی آمریکایی برای دومین هفته متوالی به شمار دکل‌های حفاری نفت فعال افزودند، اما روند افزایش دکل‌ها آهسته شده است.

تولید نفت در داکوتای شمالی در ماه مه ۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. با این همه ذخایر نفت همچنان در بالای متوسط پنج سالانه باقی مانده و قیمت‌ها نسبت به رکورد بالای سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، تاثیر توافق کاهش تولید کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به دلیل تولید رو به رشد از سوی نیجریه و لیبی که از حضور در این توافق معاف شده‌اند، تضعیف شده است. نماینده کویت در اوپک در مصاحبه‌ای به رویترز گفت: هنوز زود است تولید نفت نیجریه و لیبی محدود شود.

طبق آمار کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا، مدیران سرمایه قراردادهای خرید و همچنین اختیار معامله نفت خام آمریکا را در هفته منتهی به ۱۱ ژوییه افزایش دادند.

رشد واردات نفت خام در چین، عامل دیگری بود که از افزایش قیمت‌ها حمایت کرد. بر پایه آمار گمرکی، واردات نفت خام چین در نیمه اول سال میلادی جاری ۱۳.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

مشکلات تولید نفت در نیجریه نیز به افزایش قیمت‌های کمک کرد. طبق گزارش‌هایی که اواخر پنج شنبه منتشر شد، شرکت رویال داچ شل به دلیل تعطیلی یک خط لوله، وضعیت اضطراری اعلام کرد که تحویل نفت بانی لایت را متوقف می‌کند. دلیل این تعطیلی در گزارش‌های منتشره اعلام نشد اما منطقه دلتای نیجر اغلب با خرابکاری گروه‌های شبه نظامی مواجه است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 282509 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟