معاون بانک مرکزی: ثبات ارزی به تداوم هماهنگی سیاست های اقتصادی نیاز دارد

رکنا اقتصادی: «غلامعلی کامیاب» عصر شنبه در نشست تخصصی «سیاست ارزی در راستای حفظ ثبات مالی و رشد اقتصادی» در مرکز همایش های صدا و سیما یادآوری کرد: در سال های 1389 و 1390 شاهد بی ثباتی شدید در بازار Store ارز بودیم و ریال تا یک سوم تضعیف شد.

به گفته وی، یکی از دلایل اصلی این نوسان تحریم ها بود که روابط کارگزاری بانک ها را در سطح بسیار پایین تنزل داد.

وی یادآوری کرد: روابط کارگزاری بانک ها از 600 مورد به 25 مورد محدود شد که فقط برخی خدمات را ارائه می کردند.

کامیاب سوء مدیریت ارزی و کاهش درآمدهای نفتی را نیز از دیگر عوامل موثر بر این بازار دانست و گفت: تصمیم گرفته بودند در 6 ماه، خرید نفت از ایران را 20 درصد کاهش دهند.

معاون ارزی بانک مرکزی ادامه داد: پس از آنکه دولت یازدهم روی کار آمد این سیاست ها تغییر کرد و بحث مذاکره با گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) پیش آمد. با راهکارهای دولت و بانک مرکزی، اعتماد مردم به دولت ایجاد و به مرور تقویت شد.

به گفته وی، نتیجه این تغییر کاهش ریسک های سیستماتیک در بازار بود.

کامیاب گفت: با به نتیجه رسیدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، امید بیشتری در فعالان بازار و مردم ایجاد شد و در نهایت ثبات به بازار ارز بازگشت.

وی ادامه داد: البته همراهی سیاست های پولی و مالی و نیز سیاست های بازرگانی دست به دست هم داد تا چنین وضعیتی را ایجاد کند.

عضو هیات عامل بانک مرکزی تاکید کرد باید همچنان سیاست ها را رصد کرد؛ زیرا ثبات به هماهنگی سیاست ها در بخش های مختلف اقتصاد مشروط است تا بتوانیم ارز را با ثبات نگه داریم.

ثبات ارزی؛ دستاورد دولت یازدهم

مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی نیز در این نشست تخصصی گفت: در دولت یازدهم شاهد یک ثبات ارزی بوده ایم که تا به امروز ادامه یافته است.

«حمید زمان زاده» افزود: انحراف معیار شاخص ارز نیز نشان می دهد در سال 1390 این شاخص از 25 صدم به 2.5 رسید یعنی حدود 10 برابر شد.

به گفته وی، پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 1392 و با چرخش برنامه ها و سیاست های دولت یازدهم نوسان های ارزی نیز کاهش یافت و از سال 1393 به محدوده زیر نیم رسید.

زمان زاده یادآوری کرد در برخی روزهای سال 1391 شاهد بودیم که نرخ ارز افزایش 170 درصدی را نیز تجربه کرد.

به گزارش ایرنا، بیست و هفتمین همایش سالیانه سیاست های پولی و ارزی با محور «ثبات مالی، بستر رشد پایدار» و با حضور معاون اول رییس جمهوری امروز در مرکز همایش های صدا و سیما آغاز شد.

در این مراسم آقایان «احمد عزیزی» و «خسرو نایبی اهرنجانی» به عنوان چهره های ماندگار نظام بانکی کشور معرفی و تجلیل شدند.

این همایش دو روزه مهمترین گردهمایی سالیانه صاحبنظران پولی و بانکی به شمار می رود و افزون بر سخنرانی وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی و دیگر مقام های این بانک، میزبان چندین نشست تخصصی است.

نشست های «رفتار ترازنامه نظام بانکی در خلق نقدینگی، نرخ سود و متغیرهای کلان اقتصادی»، «ثبات مالی، تورم پایین و رشد اقتصادی»، «سیاست ارزی در راستای حفظ ثبات مالی و رشد اقتصادی»، «سیاست های پولی و مالی و نقش آنها در ایجاد ثبات مالی» و «مدیریت تنگنای اعتباری و نقش بانک مرکزی» برای روز نخست برنامه ریزی شده است.

در روز دوم این همایش نیز محورهای «ارتقای نظام نظارت بر بانک ها و اجرای کامل استاندارد بین المللی گزارشگری مالی IFRS»، «مطالبات غیرجاری، دارایی های منجمد و راهکارهای اصلاح ترازنامه بانک ها»، «سنجش شاخص های سلامت نظام بانکی» و «ارتقای نظام نظارت بر بانک ها» به بحث گذاشته می شود.

ارایه 16 مقاله تخصصی از دیگر برنامه های بیست و هفتمین همایش سیاست های پولی و ارزی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 277677 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟