بیمه ها در پرداخت غرامت به زلزله زدگان خراسان شمالی چانه زنی نکنند

رکنا اقتصادی: حسین عظیمی روز شنبه در این باره اظهار کرد: در نشستی که با شرکت های بیمه ای داشتیم، گلایه های بیمه ای به این شرکت ها اعلام و از آنان درخواست شد تا به پرداخت غرامت ها به خسارت دیدگان از زلزله سرعت دهند.

وی با اشاره به اینکه بیمه ها به عنوان یک بنگاه، به دنبال سود هستند خاطرنشان کرد: شرکت های بیمه ای در برابر پذیرش میزان خسارت های تعیین شده مقاومت می کنند و تلاش دارند تا میزان غرامت ها دوباره بررسی شود.

وی افزود: با این وضعیت قرار است تا کارشناسی دوباره بر روی میزان خسارت های وارد شده به واحدهای مسکونی خسارت دیده از زلزله انجام شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی تصریح کرد: این کارشناسی توسط کارشناسان مورد قبول شرکت های بیمه ای انجام خواهد شد.

وی افزود: استانداری به عنوان متولی بیمه منازل مسکونی روستاییان و بانک مسکن و اداره کل راه و شهرسازی به عنوان متولیان بیمه واحدهای مسکونی گلستان شهر، تلاش دارند تا حقی از آسیب دیدگان از زلزله ضایع نشود و مردم در پرداخت غرامت های بیمه ای به حقوق خود دست پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه کار آوار برداری از مناطق زلزله زده استان رو به اتمام است افزود: رویکرد ما این است که هر چه زودتر غرامت های بیمه ای برای بازسازی منازلی که بنیاد مسکن نسبت به آوار برداری آن اقدام کرده، تزریق شود تا کار بازسازی این واحدهای خسارت دیده سرعت گیرد.

عظیمی گفت: این چانه زنی ها برای تعیین میزان خسارت ها و میزان پرداخت غرامت ها ممکن است روند بازسازی منازل خسارت دیده و تزریق نقدینگی را با تاخیر همراه کند.

در آخرین گزارش های دستگاه های مسوول در خراسان شمالی اعلام شده بود که در زلزله 23 اردیبهشت ماه امسال، 14 هزار و 509 واحد مسکونی در 77 روستا و 2 شهر استان خسارت دیدند.

در این حادثه Incident 2 هزار و 429 واحد در روستاها به علت شدت زلزله باید تخریب و نوسازی شوند و در شهرها نیز 2 هزار و 500 واحد باید تخریب شوند.

در روستاهای استان 2 هزار و 80 واحد مسکونی و در شهرها هفت هزار و 500 واحد مسکونی نیاز به تعمیر پیدا کرده است.

برای بازسازی هر واحد خسارت دیده از زلزله در روستاها 200 میلیون ریال تسهیلات با نرخ 4 درصد و در شهرها 300 میلیون ریال تسهیلات با نرخ 5درصد اعطا می شود علاوه بر آن در روستاها 50 میلیون ریال کمک بلاعوض و در شهرها 60 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض برای کمک به بازسازی مسکن های خسارت دیده استان زلزله تزریق می شود، اما هنوز اعتباری در این باره مصوب نشده است.

شرکت های بیمه ای نیز برای بازسازی واحدهای مسکونی روستایی تا سقف 150 میلیون ریال غرامت پرداخت می کنند.

بر اساس قول های داده شده، زلزله زدگان خراسان شمالی پیش از فصل سرما در منازل بهسازی و نوسازی شده اسکان پیدا می کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 277620 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟