افزایش 4 درصدی ارزش فرابورس از ابتدای امسال

در نتیجه داد و ستدها در فرابورس، متغیرهای شاخص کل و ارزش بازار Store با افزایش و حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات با کاهش نسبت به هفته پیشین روبه‌رو شد.

در هفته معاملاتی منتهی به 9 تیرماه آیفکس افزایش نزدیک به یک درصدی را تجربه کرد و روز چهارشنبه در ارتفاع 910 واحدی ایستاد. با این صعود شاخص کل فرابورس بازدهی خود از ابتدای سال را دوباره به 4 درصد رساند. همچنین ارزش بازار فرابورس نیز 0.7 درصد رشد کرد تا از ابتدای سال نزدیک به 4 درصد افزایش یابد.

هفته گذشته بالاترین حجم و ارزش معاملاتی در روز شنبه رقم خورد به طوری که یک هزار و 111 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 910 میلیارد ریال در مجموع بازارهای فرابورس خرید و فروش شد که از روزهای معاملاتی یکشنبه و چهارشنبه بیشتر بود.

در مجموع در هفته‌ای که گذشت، یک هزار و 559 میلیون ورقه در 86 هزار دفعه داد و ستد شد که ارزش آن رقم 3 هزار و 402 میلیارد ریال بود. این میزان معامله در مقایسه با هفته پیشین به علت کمتر بودن روزهای معاملاتی، کاهش حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات را به دنبال داشت.

بررسی معاملات انجام شده در بازارهای فرابورس نشان می‌دهد به ترتیب در بازارهای اول، دوم، پایه و ابزارهای نوین مالی به ترتیب 169، 229 و 1147 و 14 میلیون ورقه بهادار به ارزش 325، 742، 1374 و 959 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

همچنین در میان بازارهای فرابورسی تنها بازار اول با افزایش 4 درصدی حجم و بازار شرکت‌های کوچک و متوسط با رشد کمتر از نیم درصدی ارزش معاملات روبه رو شدند.

در میان ابزارهای معاملاتی بازار ابزارهای نوین مالی نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بالاترین حجم و اوراق بدهی بیشترین ارزش معاملاتی را به ثبت رساندند. به این ترتیب اوراق بدهی، ETFها و اوراق تسه به میزان 0.7، 14 و 0.3 میلیون ورقه به ارزش 639، 132 و 188 میلیارد ریال خرید و فروش شدند.

در نهایت ارزش معاملات خرد بازار سهام در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه، SME و مشتقه به یک‌هزار و 248 میلیارد ریال رسید و گروه فلزات اساسی با سهم 14 درصدی از این رقم در صدر سایر صنایع فرابورسی ایستاد.

پس از آن گروه‌های حمل و نقل و سایر محصولات کانی غیرفلزی سهم 12 و 11 درصدی را کسب کرده و رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 277122 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟