کل هزینه ساختار معیوب خودروسازی از جیب مردم پرداخت می‌شود

رضا علیزاده گفت: یکی از مهمترین دلایلی که طی دهه‌ها تولید خودرو در کشور مانع تولید خودروهای ایمن، باکیفیت و ارزان شده است، عرضه انحصاری بازار Store خودرو به خودروسازان داخلی بوده است.

نماینده مردم ورزقان در مجلس افزود: متولیان صنعت خودروسازی کشور با توهم و ترس لطمه دیدن صنعت و تحت‌الشعاع قرار گرفتن بازار اشتغال کشور دهه‌هاست به اشتباه امتیازات و انحصارات بیشماری به شرکت‌های خودروسازی داده‌اند. به همین دلیل متولیان و مدیران این صنعت ضرورتی ندیدند رفتار خود را برای تولید خودروی به‌روز، کیفی و ایمن اصلاح کنند.

وی بازار انحصاری خودرو موجب چاق شدن فعالان این صنعت و بی‌خاصیت شدن اثرگذاری شرکت‌های خودروساز شده است البته تغییر این وضعیت دشوار است چرا که با قبول رقابتی شدن تولید در شرکت‌های خودروساز علاوه بر از دست رفتن انحصارات و امتیازات دهها ساله، دست‌اندرکاران این صنعت باید تلاش مضاعفی کنند تا شاید گذشته غیرقابل دفاع و عملکرد ضعیف مدیریتی حاکم بر این صنعت را جبران کنند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به نقش دولت - حاکمیت در فربه و بی‌خاصیت کردن صنعت خودروسازی داخلی، گفت: حمایت دولت به معنای حکومت از صنعت خودروسازی داخلی در بدترین شکل آن صورت گرفت. گشایش این فضای رانتی برای صنعت خودرویی به صورت طبیعتی مدیران وقت وزارت صنعت و خودروسازان را در عرضه خودروهای با کیفیت و ایمن چنان بی‌انگیزه کرد که می‌توان گفت آنان نقش بی‌بدیلی در وضعیت جاری صنایع خودروسازی داشتند.

به گفته علیزاده، مشکلات اقتصادی، افزایش نرخ ارز و تحریم‌های غرب بر ضد جمهوری اسلامی ایران را از دیگر دلایل تولید خودروهای بی‌کیفیت و غیرایمن در کشور دانست.

نماینده مردم ورزقان در مجلس متذکر شد: اگر مدیران وقت صنعت کشور به جای سیاسی‌کاری و هدیه فضای رانتی، فضای رقابتی را به خودروسازان تکلیف می‌کردند، خودروسازان پس از مشاهده فروش نرفتن تولیدات فاقد کیفیت و ایمنی خود بالاخره مجبور می‌شدند تن به قواعد حاکم بر فضای رقابتی داده و برای بقاء در چنین فضایی جلب رضایت مشتریان را در سه بخش کیفیت، ایمنی و قیمت در اولویت تولیدات خود قرار می‌دادند. متاسفانه دهها سال شرایط را به نفع خود دیدند و تا توانستند تولیدات بی‌کیفیت و بی‌ارزش خود را به مردم نجیب ایران تحمیل کردند.

وی تغییرات ظاهری خودروهای تولیدی سایپا و ایران خودرو طی دو سال اخیر را ناکافی دانست و افزود: بهبود ظاهری تولیدات ایران خودرو و سایپا در سطح قابل قبولی نیست.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن با یادآوری اظهارات چندی قبل مدیرعامل سایپا، گفت: مدیرعامل سایپا یکی دو ماه قبل به بنده گفت پرایدی که بین 20 تا 22 میلیون تومان در آپشن‌های مختلف تولید می‌کنند موجب ضرر این شرکت است و فروش پراید به این قیمت‌ها برای سایپا زیانده است، حرف ایشان برایم بسیار جالب و ناراحت کننده بود.

علیزاده با ناراحتی، ادامه داد: باید منافع مردم را در نظر گرفت. جیب مردم را خالی و به جیب خودروسازان می‌ریزیم و خودروسازان نیز یک مشت خودروی بی‌ارزش، بی‌کیفیت و غیرایمن با قیمت گزاف و غیررقابتی تولید و به بازار مصرف تحمیل می‌کنند. کل هزینه مالی و غیرمالی این ساختار معیوب، بی‌کفایت‌ها و سیاسی‌کاری‌ها از جیب مردم پرداخت می‌شود. آیا نباید به این وضعیت رسیدگی شود؟

نماینده مردم ورزقان در مجلس عمده دلیل برخورد نکردن متولیان دولتی صنعت خودروسازی با شرکت‌های خودروساز را حفظ هزاران شغل مستقیم و غیرمستقیم این صنعت عنوان کرد و افزود: تعداد زیادی مهندس، کارگر و قطعه‌ساز و تنوع مشاغل وابسته دست مسئولان را برای برخورد قاطع با خودروسازان متخلف و رانت‌خوار بسته است. اگر بخواهیم با این دو شرکت بزرگ برخورد جدی کنیم، اشتغال آنان به خطر می‌افتد. این مسیر باید از ابتدا درست طی می‌شد. دوست نداریم که اشتغال عزیزانی که در صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به صورت مستقیم و غیرمستقیم به خطر بیفتد.

وی بررسی وضعیت صنعت خودروسازی کشور نیازمند بازنگری اساسی در کمیسیون صنایع مجلس است. به نظر می‌رسد مدیران صنعت خودروسازی کشور چشم بر آخرین فناوری‌های تولید خودروی ایمن و با کیفیت بسته‌اند و همچنان دل به بازار رانتی و انحصاری داخلی خوش دارند. باز به نظر می‌رسد که مدیران صنعت خودرویی کشور مردم را مجبور به خریداری کردن خودروهای بی‌ارزش خود می‌دانند و تمایل دارند که همین وضعیت ادامه یابد. به همکارانم در کمیسیون تاکید کرده‌ام جزییات اطلاعات مربوط به هزینه‌ها و درآمدهای سایپا و ایران‌خودرو را استخراج کنند تا مشخص شود که چرا مدیرعامل سایپا تولید خودروی بی‌ارزش، بی‌کیفیت، غیرایمن و گران پراید را غیراقتصادی و زیانده اعلام می‌کند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس متذکر شد: معیار سنجش عملکرد شرکت‌های خودروساز «مردم» هستند. خودروسازان یا توسط مدیران دولتی یا از سوی کادر داخلی خود مورد تمجید و تشویق قرار می‌گیرند اما مهم «مردم» هستند که باید از عملکرد آنان رضایت داشته باشند. وقتی مردم راضی نیستند تعریف، تمجید و تشویق متولیان و مجریان صنعت خودروساز از یکدیگر هیچ ارزش اجتماعی ندارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 276554 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟