طرح جدید اشتغالی «مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی» ابلاغ شد

رکنا اقتصادی:علاءالدین ازوجی با اشاره به ابلاغ طرح «مهارت آموزی در محیط کار واقعی» به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: این طرح ذیل برنامه کاج (کارانه اشتغال جوانان) وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه قرار نیست تمام جمعیت جوان کشور پس از تحصیلات متوسطه، روی به تحصیلات دانشگاهی بیاورند گفت: امروز جوانان باید مهارتهای مورد نیاز بازار Store کار را بی‌آموزند چرا که نیاز جامعه است.
مدیر کل توسعه اشتغال و سیاستگذاری بازار کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با تاکید بر اینکه بسیاری از مشاغل کشور امروز از کمبود نیروی ماهر رنج می‌برند گفت: اگر نیروی کار ماهر متناسب با این مشاغل تربیت نشود، ساختار نظام شغلی کشور به هم می‌خورد.
ازوجی با اشاره به هدف کلی طرح «مهارت آموزی در محیط کار واقعی» گفت: طبیعتا بسیاری از افراد به رغم اینکه به سن قانونی کار (۱۵ سال) می‌رسند اما بازار کار به دلیل کمبود تجربه، تمایلی به جذب این افراد ندارد. ضمن اینکه افراد از یک سنی باید در جهت مهارت‌های مورد نیاز بازار کار هدایت داده شوند بنابراین بر اساس این طرح، مهارت و شایستگی‌های مورد نیاز در چارچوب استانداردهای آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای همزمان با فرآیند تولید محصول و ارائه خدمت از مربی به مهارت‌آموز منتقل می‌شود.
وی درباره جامعه هدف طرح «مهارت آموزی در محیط کار واقعی» و تفاوت آن با طرح «کارورزی» نیز گفت: طرح کارورزی ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار است که دانش آموختگان مشول این طرح در یک دوره حدود ۶ ماهه در بنگاه‌های تولید و اقتصادی در قالب کارورز با محیط کار و مهارت‌های مورد نیاز آشنا می‌شوند، اما در طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی تمرکز بر آموزش مهارت‌های فنی به مهارت‌آموزان آماده به کار در سنین پایین تر است که این مهارت‌ها می‌تواند در حوزه‌هایی مانند جوشکاری، نقاشی و غیره باشند.
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هشدار کمبود نیروی کار مورد نیاز در برخی از مشاغل فنی گفت: در صورت ادامه روند فعلی و عدم تمرکز بر روی مهارت افراد در زمان رسیدن به سن قانونی کار(۱۵ سال)، ممکن است بسیاری از این افراد نیز به دلیل نداشتن مهارت کافی و به تبع آن شغل، به تحصیلات دانشگاهی روی بیاورند که در این شرایط بسیاری از مشاغل که به آموزش‌های عالی وابسته نیستند، با کمبود نیروی کار و مشکل مواجه می‌شوند. بنابراین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با طیفی از برنامه‌ها، نیازهای مورد نیاز بازار کار را در نظر بگیرد.
بر اساس این گزارش، طرح‌های «مشوق‌های بیمه‌ای برای کارفرمایان»، «کارورزی» و «مهارت آموزی در محیط کار واقعی» به عنوان سه طرح اشتغالزایی وزارت کار، ذیل طرح کارانه اشتغال (کاج) مصوب بهمن ماه سال گذشته شورای عالی اشتغال اجرایی می‌شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

کدخبر: 272830 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟