وزیر راه: مسکن گران نمی شود

رکنا اقتصادی:عباس آخوندی می‌گوید: آمارهای پیش‌نگر نشان می‌دهد که بازار Store مسکن در آستانه رشد خوبی قرار دارد گرچه با ورود بسیار گسترده جریان سوداگرانه به این بازار در سال‌های گذشته که منجر به احداث 2میلیون و ۶۰۰۰ هزار خانه خالی از سکنه شد، این بخش بیشترین لطمه را از سیاست‌های غلط دوره گذشته دیده است.
البته رونق بازار مسکن در سال‌جاری در حالی پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های اخیر چندین بار از این پیش‌بینی‌ها شد اما هیچ‌کدام درست نبود. از سال 94گمانه‌زنی‌ها برای خروج مسکن از رکود قوت گرفت و پیش‌بینی شد که بازار مسکن در نیمه دوم این سال طعم رونق را بچشد اما این اتفاق رخ نداد. پس از آن متولیان حوزه مسکن پیش‌بینی کردند که بازار مسکن در واپسین‌ ماه‌های سال 94وارد دوره پیش رونق شود و سال 95را با رونق آغاز کند یا حداکثر تا تابستان به رونق برسد اما در فصل گرم جابه‌جایی‌ها در بازار مسکن نیز خبری از رونق نشد و رکود سنگین در بازار مسکن ادامه پیدا کرد.
پس از این بود که کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه مسکن با استناد به افزایش ماهانه تعداد معاملات بازار مسکن تهران، مدعی شدند این بازار وارد دوره پیش رونق شده و به‌زودی به رونق خواهد رسید که البته این رونق با افزایش قیمت همراه نخواهد بود و قیمت‌ها نهایتا در حد نرخ تورم رشد خواهد کرد؛ سال 95نیز با همه پیش‌بینی‌هایی که برای بازار مسکن شده بود به پایان رسید و این بازار با ناکام گذاشتن همه پیش‌بینی‌ها، باز هم به رونق نرسید.
از دیگر سو براساس آمارهای مربوط به جزئیات رشد اقتصادی 9ماهه 95که از سوی بانک مرکزی منتشر شد، رشد صنعت ساختمان در 9‌ماه نخست سال گذشته منفی 17درصد بوده است. اینک اما در شرایطی که بیش از 2‌ماه از سال 96گذشته، بازار پیش‌بینی آینده بازار مسکن نیز دوباره گرم شده است. برخی کارشناسان معتقدند بازار مسکن نهایتا تا اواخر تابستان به رونق خواهد رسید و افزایش قیمت را نیز تجربه خواهد کرد. برخی دیگر نیز گرچه می‌گویند بازار مسکن 96رونق می‌گیرد اما افزایش قیمت بیش از نرخ تورم را برای آن متصور نیستند.
دسته سوم کارشناسان نیز معتقدند با توجه به افت قدرت خرید متقاضیان، ناشی از جهش‌های قیمتی مسکن در سال‌های گذشته و رکود اقتصادی سال‌های اخیر، بازار مسکن در سال 96تفاوت چندانی با بازار مسکن سال گذشته نخواهد داشت و تعداد معاملات در همین حد باقی می‌ماند ضمن اینکه به روال یکی دو سال گذشته، سالانه حدود 5تا 7درصد افزایش قیمت را نیز تجربه خواهد کرد. با این حساب، چنانچه سیاست‌های کلان اقتصادی دولت، از رویکرد ضد‌تورمی به سمت رونق اقتصادی تغییر نکند و بخش‌های اقتصاد به رونق نرسند، احتمال اینکه بازار مسکن با وضعیت موجود وارد روند رو به رشد شود ضعیف خواهد بود.
در این میان عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز رشد بازار مسکن را پیش‌بینی کرده‌ است. به نوشته مهر، آخوندی در حاشیه نشست ستاد بازآفرینی شهری در پاسخ به پرسشی درخصوص زمان خروج مسکن از رکود و رشد بازار مسکن خاطرنشان کرد: تمام آمارهای پیش نگر نشان می‌دهد که در آستانه رشد خوب در بازار مسکن قرار داریم. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد رونق به معنی افزایش قیمت مسکن به هیچ وجه صحت ندارد و قیمت مسکن افزایش نخواهد یافت.

آمارها چه می‌گویند؟
نگاهی به تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد که تعداد معاملات مسکن تهران در اردیبهشت سال‌جاری نسبت به‌ماه مشابه سال قبل 6.4درصد رشد کرده است.همچنین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران در این‌ماه به 4میلیون و 533هزار و 600تومان رسیده که نسبت به‌ماه مشابه سال قبل ۵.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.
البته بررسی گزارش‌های قبلی بانک مرکزی از تحولات معاملات مسکن شهر تهران نشان می‌دهد که افزایش تعداد معاملات بازار مسکن در ماه‌های ابتدایی سال‌های اخیر روندی تکراری بوده اما شیب این افزایش در 2‌ماه نخست سال‌جاری کاهش یافته است. بر این اساس تعداد معاملات مسکن تهران در 2‌ماه نخست سال 95نسبت به سال 94حدود 11.6درصد رشد کرده درحالی‌که معاملات 2ماه نخست سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه در سال 95کمتر از 2.3درصد رشد داشته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 269123 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟