۱۰۰۰ کیلومتر راه آهن در کشور ریل گذاری می‌شود

رکنا اقتصادی:غلامرضا رضایی بالاجو با اشاره به برنامه‌های در دست اقدام در حوزه راه آهن اظهار داشت: در حال حاضر 10 هزار کیلومتر راه آهن در حال ساخت و طراحی داریم از این مقدار امسال برای نخستین بار تلاش بر این است که هزار کیلومتر ریل گذاری شود و از این هزار کیلومتر 838کیلومتر آن مربوط به پنج محور راه آهن تهران همدان، ملایر-کرمانشاه، مهاباد ارومیه، میانه-استان آباد و قزوین رشت است که تا پایان شهریورماه علمیات اجرایی آنها به اتمام می‌رسد و امکان بهره برداری از آن وجود دارد.
وی افزود: در حال حاضر حدود 20 ایستگاه مسافربری در حال ساخت داریم که حدود 10 ایستگاه مربوطوبه 5 محور است که تا پایان شهریور به بهره برداری می‌رسد.
سرپرست اداره کل ساخت ساختمان‌های راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها تصریح کرد: فاز نخست ساوه- فیروزان هفته گذشته افتتاح شد و مابقی آن تا پایان شهریور به بهره برداری می‌رسد.
رضایی بالاجو با اشاره به مساحت ایستگاه‌ها گفت: زیربنای 10 ایستگاه 143 هزارمتر مربع است و در زمینی به مساحت 455 هکتار و با اعتباری بالغ بر 3 هزار میلیارد ریال در دست احداث است.
وی بیان کرد: یک کارگروه کمیته سیاست‌گذاری و مکان یابی تشکیل شده مبنی بر اینکه ایستگاه‌هایی که خارج از شهر هستند به درون شهر انتقال یابند در این راستا ایستگاه همدان، ارومیه، رشت و اردبیل کلنگ زنی و به داخل شهر انتقال داده شده است.
سرپرست اداره کل ساخت ساختمان‌های راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها خاطرنشان کرد: در طراحی ایستگاه‌های جدید هم قرار بر این است که حمل و نقل ترکیبی را به داخل شهر منتقل کنیم فرقی نمی‌کند ممکن است از مترو، بی ار تی مونوریل، اتوبوس رانی و یا هواپیما باشد.
رضایی بالاجو عنوان کرد: به عنوان مثال قرار بر این است ترکیب ایستگاه ارگویل با مشارکت شهرداری تبریز ساخته شود و بالا آن ایستگاه راه آهن باشد و در پایین ایستگاه مترو تبریز باشد، در بندر انزلی و چهارمحال بختیاری ایستگاه را با بندر ترکیب کردیم وممکن است کسی بخواهد یک مسیر رفت و برگشت را با ایستگاه باشد بنابراین حمل و نقل ترکیبی و یا تبادلی از برنامه‌های در دست اقدام است.
وی اضافه کرد:در بحث واردات با توجه به توان داخلی که داریم تاکنون پک خارجی به‌صورت مستقیم وارد نکردیم، قطعات خارجی وارد می‌کنیم ولی بحث مونتاژ آن در داخل انجام می‌شود در بحث واردات به سمتی می‌رویم که در حوزه راه آهن و ریل راه آهن خودکفا باشیم.
سرپرست اداره کل ساخت ساختمان‌های راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها تصریح کرد: بر اساس دستور وزیر راه به معاونت مسافری تلاش بر این است که قطارهای حومه‌ای از تهران به ساوه به‌صورت ترنست مسافری پیش برود که راه آهن جمهوری اسلامی این کار را انجام می‌دهد.
رضایی بالاجو ادامه داد: عمده مشکلات ما در بحث واردات ریل بود که با برجام این مشکل برطرف شد و مشکل دیگر بحث اعتبارات است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 266526 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟