۶ رقم جدید گل میخک شهریور در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد

رکنا اقتصادی:محمد رضا شفیعی با بیان اینکه تولید پایه‌های سالم ارقام میخک در راستای اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از واردات در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی ایران صورت گرفته است، اظهار داشت: از روی این پایه‌های سالم، قلمه‌های ریشه دار تولید می‌شود.
وی افزود: طرح پژوهشی تولید پایه‌های سالم و عاری از ویروس میخک از طریق قرار داد همکاری با یکی از واحدهای تولید گل در شهرستان محلات از دو سال پیش آغاز شد که در این طرح ضمن شناسایی ویروس میخک، پایه‌های عاری از آفات و بیماری توسط کشت بافت در پژوهشکده به تولید رسیده است.
شفیعی از اجرای پنج پروژه مشترک این پژوهشکده با پژوهشکده کشاورزی انرژی هسته‌ای ایران خبر داد و گفت: در این پروژه‌های مشترک قصد داریم از طریق پرتو افکنی اشعه گاما و جهش‌های مصنوعی به رقم‌ها و رنگ‌های مختلف در گل‌های داودی، گلایل، رز، میخک و پتوس دست پیدا کنیم.
وی اصلاح نژاد ارقام گل و گیاه را از مأموریت‌های اصلی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی ایران عنوان و تصریح کرد: از سال ۷۷ تاکنون ۸۰۰ رقم و رنگ جدید گل داودی از طریق اصلاح نژاد در این پژوهشکده تولید شده است.
وی در ادامه به اجرای طرح تحقیقاتی به منظور تولید پایه‌های پیوندی با روش پیوند قلمه‌ای همزمان در این پژوهشکده اشاره کرد و اذعان داشت: سالانه در ایران تعدادی زیادی بوته پیوندی رز هلندی وارد کشور می‌شود و هر پایه دو تا چهار یورو هزینه دارد، از این رو تلاش می‌کنیم با تولید پایه‌های پیوندی رز تا حدودی از واردات آن جلوگیری کنیم.
رییس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی ایران پیش بینی کرد: این طرح تا سال ۹۷ به نتیجه برسد.
وی تجاری سازی و درآمد زایی از طریق تولید گل به خصوص گل‌های بومی کشور و حضور در بازارهای جهانی را از اهداف فعالیت این پژوهشکده نام برد و گفت: با توجه به اهمیت بازارهای جهانی به طول عمر و کیفیت گل‌ها، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی ایران در طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی خود به این موضوع توجه دارد.

*افزایش ۲ برابری طول عمر شب بو
شفیعی افزود: گروه فیزیولوژی و تکنولوژی پس از برداشت در این پژوهشکده در زمینه بررسی شیوه‌های ماندگاری و افزایش طول عمر برخی گل‌ها از جمله گلایل، شب بو، ژربرا و مریم کارهای خوبی انجام داده است.
وی اضافه کرد: محققان این پژوهشکده توانسته‌اند طول عمر گل شب بو معمولی رقم سفید را با تیمار شیمیایی دو برابر افزایش و از شش روز به ۱۲ روز ارتقا دهند و در مورد گل مریم نیز موفق به افزایش سه تا چهار روز طول عمر آن شده‌اند.
شفیعی در عین حال جنس و ژنتیک گل‌ها، عوامل محیطی بعد از برداشت، کیفیت پرورش، ذخیره غذایی بالای گل‌ها، اقلیم و شرایط آب و هوایی را از جمله عوامل افزایش طول عمر و ماندگاری گل‌های شاخه بریده بر شمرد و گفت: به علت توسعه و تقاضای بازارهای جهانی در دانشگاه‌ها و پژوهشکده گل و گیاهان زینتی ایران، شیوه‌های ماندگاری گل‌ها در طرح‌های تحقیقاتی بررسی می‌شوند.
وی خاطر نشان کرد: در بعضی از بازارهای اروپایی در مورد حداقل طول عمر گل‌های شاخه بریده عرضه شده، حساسیت به خرج می‌دهند به طوری که طبق استانداردهای آنان عمر گل رز نباید از ۱۲ روز و داودی کمتر از ۱۴ روز باشد.شفیعی در همین حال اظهار داشت: عوامل محیطی بعد از برداشت مانند شرایط نگهداری، میزان رطوبت و عوامل میکروبی کم، به میزان دو سوم بر طول عمر گل اثر می‌گذارد.
وی درباره میزان ضایعات گل در ایران نیز گفت: در مرحله پس از برداشت و بازاریابی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد گل‌ها از بین می‌روند.
رییس پژوهشکده گل و گیاهان زینتی ایران، میزان ضایعات گل و گیاهان زینتی در کشورهای پیشرفته را ۵ تا ۸ درصد دانست و اظهار داشت: تولید گل و گیاهان در ایران خوب انجام می‌شود اما مراحل پس از برداشت از جمله شامل بسته بندی و حمل و نقل غیر استاندارد است که همین امر موجب افزایش ضایعات می‌شود.
وی ادامه داد: در کشورهای پیشرو، گل‌های شاخه بریده در داخل آب و در کانتینرهای یخچال دار به طور ایستاده در قفسه‌ها حمل می‌شوند در حالی که در ایران هنگام حمل و نقل، گل‌ها بر روی کف ماشین و روی هم قرار می‌گیرند که آسیب زننده است.
شفیعی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته برای حفظ کیفیت، گلفروشی ها همراه گل، یک بسته مواد نگهدارنده به خریدار می‌دهند.
وی گفت: ما اطلاعات عملی مربوط به تهیه مواد نگهدارنده گل‌ها را داریم و شرکت‌ها و بخش خصوصی باید متقاضی تولید آن بشوند و استفاده از مواد نگهدارنده گل‌ها نیاز به ترویج، آموزش و فرهنگ سازی دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 265903 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟